maandag 2 juli 2012

Zilte tranen

Ik wil de zon zijn die je tranen droogt.
- Marc Andries

De kadotafel raakte zo vol dat er ook kadootjes op de grond moesten staan. Afscheidskadootjes van lieve mensen om ons heen. Het had zéker niet gehoeven en iedereen vond het moeilijk om iets te geven aan mensen die ver weg verhuizen en hun spulletjes al over zee gestuurd hebben, maar het doet ons wel goed. Vooral de meisjes. De aanwezigheid van al deze lieve mensen was al ruim voldoende natuurlijk (vooral mijn vriendinnen uit verre landen), maar het geeft een warm gevoel om al die lieve woorden op de wenskaarten en onze canvassen te lezen. We zullen iedereen missen! Maren haar vriendinnetjes hadden voor haar een dansje voorbereid wat heel aandoenlijk was en Anthe kreeg een lange fotohanger gevuld met allemaal vriendinnenfoto´s. Ik kreeg een canvas ook vol met vriendinnenfoto´s en Maren kreeg van haar vriendje een lief fotolijstje…. Alle foto´s die gemaakt zijn deze dag komen in een afscheidsboek met de lieve kaarten erbij – een mooie herinnering aan deze unieke en zonnige dag gevuld met de warmte van vrienden en familie, een lach en een enkele zilte traan… Tijdens de lange vliegreis zullen we vast allemaal terug denken aan deze middag – al is het alleen al vanwege de tijdschriften en doosjes drop en chocola die we kregen voor in het vliegtuig!

De oogarts wilde nog héél even naar mijn ogen kijken voordat ik voor de komende twee jaar de deur dicht zou trekken. Heb jij geen leesbril nodig op jouw leeftijd? vroeg ze. Nee, was mijn antwoord, ik zie alles nog best. Toch maar even meten dan, zei ze weer en toen voelde ik me binnen een paar minuten tien jaar ouder! Ik heb dus een leesbril nodig met een cylinder. En daarnaast moet de sterkte van mijn gewone bril verdubbeld worden. En ik heb nét sinds een paar weken een nieuwe bril… Snel met de recepten naar de brillenwinkel gegaan en ik heb daar twee paar nieuwe glazen gekocht en ook maar meteen een zonnenbril en een leesbril. Gelukkig is alles net klaar voor ons vertrek. De professor in Maasstricht had ik ook onlangs bezocht en hij gaf het goede bericht dat ik over twee maanden mag stoppen met prednison! Dat is natuurlijk geweldig nieuws. Ik ben al vijf kilo afgevallen sinds ik mag afbouwen met die medicijnen en ik voel me steeds meer mezelf. Nu alleen veel minder chaotisch en verstrooid worden, en dan komt het allemaal goed.

Tranen hebben gevloeid, zoveel! Elke groep 8 op de basisschool neemt afscheid aan het eind van het schooljaar. Inden deed dat door een groots gala waarbij de kinderen van groep 8 met een origineel transportmiddel bij de rode loper aankomen. Inden kwam met haar vriendin en vriend in een oude vierkantige Volvo aangereden die helemaal opgepimpt was met bloemen, tape, ballonnen en grasmatjes. Eerst kwam de heer in zwart pak uit de achterklep stappen en daarna de twee dames. Helemaal geweldig! (zie ons fotoalbum) Na een avondje swingen kwam het moment van afscheid met veel, heel veel tranen. De dag erop kwamen dezelfde kinderen en nog wat anderen (zo´n zestig denk ik) dansen op het verjaardagsfeest van Inden en haar vriendin. Na een heel leuke avond met meermalen het musical-lied aangevraagd en welwillend door de DJ gedraaid en na een kusjesdans kwam toch het definitieve afscheidsmoment… Nogmaals veel verdriet, omhelzingen, een laatste woordje en nóg een omhelzing. Het was een warme avond, dus de ouders stonden rustig in de voortuin een wijntje te drinken terwijl de kinderen achter afscheid namen. De basisschoolperiode is nu echt afgesloten. Voor Inden breekt een spannende schoolperiode in México aan – net als voor Anthe en Maren.