zondag 3 juni 2012

Levenskunst

We zijn onze keuzen.
- Jean-Paul Sartre

Door het brandende zonnetje op mijn gebruinde lichaam aangestoken krijg ik énorme zin om aan een tropisch strand te liggen. Achter me de jungle en voor me het witte strand en de azuurblauwe, lauwwarme zee. Maren heeft al talrijke keren gevraagd of ze in México kokosnoten hebben om uit te drinken. Zoals mijn zus en ik deden op Jamaica…. Ik - zo’n drie maanden zwanger van onze oudste - en net ontslagen uit het ziekenhuis. Door mijn extreme misselijkheid werd ik keer op keer opgenomen in het ziekenhuis. Maar de gynaecoloog zei me dat het goed voor me zou zijn, een reisje naar Jamaica. En dat was ook zo, ook al was ik elke ochtend nog steeds misselijk. Maar na een kop thee op de kamer en een fruitontbijt bij een buffet aan het strand kon ik er weer tegenaan. Ik heb met mijn zus aan een liaan geslingerd voor een waterval langs, we hebben achter dezelfde waterval gezwommen zoals in de film Blue Lagoon en we hebben gezwommen in een rivier waar ook krokodillen hun territorium hadden. Dit is alweer bijna vijftien jaar geleden, want onlangs vierden we Anthe’s veertiende verjaardag! (zie ons fotoalbum) In reisblogs lees ik over een hippie-strand in de provincie Oaxaca, het enige naaktstrand van México. Er ligt een lange traditie waarom hier naakt over strand gelopen mag worden. Lang geleden gingen heel oude mannetjes hier zonder kleren te water om niet meer terug te keren. Zoals een kat ook een plekje zoekt om dood te gaan. Ik lees over idyllische strandjes waar je met een bootje naar toe kan en over door rotsen omsloten baaien. Ook lees ik over het mooiste natuurgebied van de Oaxacakust, een langgerekte waterplas omzoomd door mangroven en palmen aan de zeezijde. Het water is vol met pelikanen, papegaaien en ibissen. Nu we een poezenoppas hebben gevonden in Puebla gaat ons reisje in augustus naar de Atlantische kust door. Dat wordt genieten!

Elle Eggels werkte al jaren als modejournaliste en vond haar werk niet meer inspirerend. Alles kwam een keer terug waardoor haar nieuwsgierigheid verdween. Elle verkocht haar huis en bezittingen, zette het geld op de bank en kocht een enkele reis naar México. Ze zou wel zien wat ze ging doen. Een week voor haar vijftigste verjaardag zat ze in het vliegtuig, alles wat ze had zat in een rugzak in de bagageruimte van het vliegtuig. Toen ze besloot naar México te gaan, zeiden veel mensen: ”Ik zou ook zo graag op reis gaan, maar…” Iedereen heeft altijd een ‘maar’ om zijn droom niet waar te maken. Elle vindt het schrijnend: “Sommige mensen hebben liever een perfecte fantasie dan een mislukte poging. Ze durven hun dromen niet waar te maken.” Ook zegt ze: “Durf te kiezen voor wat jou gelukkig maakt. Wees niet bang voor het onbekende. Grijp de kansen die op je pad komen en ontdek wat het leven te bieden heeft.” In feite hebben wij dat gedaan door deze kans in México te grijpen. Mark was niet gelukkig in zijn toenmalige baan en dit was nodig om de switch te maken. Ik stond niet te springen op dat moment, maar ik was niet bang. In Nederland zijn we heel erg bezig met zekerheid: verzekeringen, een vaste baan met pensioenregeling, een eigen huis kopen. Maar in deze recessie zien we dat het allemaal schijnzekerheden zijn. De enige zekerheid vind je in jezelf. Het is de wetenschap dat je elke verandering in je leven aankunt, en dat je er alleen maar sterker door zult worden. Elle heeft gelijk als ze zegt dat reizen een voordeel heeft. Je leeft in het moment. Als ik reis voel ik me vrij en tevreden. De reden: reizen heeft geen toekomst. Je kunt bij de dag leven. Je kunt je geen voorstelling maken van de toekomst, want als je reist veranderen je omstandigheden steeds. Wij hebben nu al zoveel reisplannen voor als we straks in México wonen! Het moeilijkst is na twee jaar het terugkomen. Dat weet ik nog goed uit Madrid. Dan beginnen de mensen in je omgeving te vragen: En? Wat ga je nu doen? De toekomst komt met een klap terug. Maar eerst gaan we de komende twee jaar genieten: reizen, oude culturen opsnuiven, veel tijd met ons gezin doorbrengen en volop genieten van lekker eten, een heerlijk groot huis en een zomers klimaat.