donderdag 1 april 2010

Lente

Rustig zitten, niets doen, de lente komt en het gras groeit vanzelf.
Zen gezegde

De lente is met veel zonlicht begonnen. Het is zo lekker om ´s ochtends in het daglicht naar school te fietsen en de zon overdag op je bolletje te voelen schijnen. We hadden de vitamientjes uit de zon zo hard nodig! Mark en ik waren hartstikke moe de laatste weken van de winter, dus we halen ons hart op. We zijn veel buiten, omdat we in de tuin wat planten moesten verzetten, puin in zakken weg moesten brengen en ons terras weg moesten halen. Dat betekent ieder steentje oppakken en in de kruiwagen gooien. We hebben het met ons hele gezin gedaan, een gezamenlijk project op een zonnige zaterdagmiddag. Ook hebben we een oude paneeldeur bij de sloop opgehaald en een wasbakje voor buiten. Wij hebben namelijk ooit een stapeltje oude wandtegeltjes uit Zuid-Spanje meegenomen. Geïnspireerd door oude patio´s in Andalusia willen we rond het wasbakje oude Spaanse tegeltjes plakken. Zo creëren we een klein Mediterraan hoekje op ons terras, vlakbij de dakplataan. Als herinnering aan onze Spaanse tijd…

In het begin van de lente ben ik altijd jarig. Dit jaar vierde ik het heel klein, met ons eigen gezin. De meiden hadden samen met Mark veel kadootjes uitgezocht en ik moest met opdrachtjes mijn geschenken verdienen. Bijvoorbeeld met een koprol, een handstand tegen de muur of schreeuwend uit het zolderraam dat ik eenenveertig geworden ben. (zie ons fotoalbum) Ik ben erg verwend met boeken, vulpen, bodycrème, Lonely Planet van Peru, wierrook met een houten doosje, sierraden, verftubes, thee en zelfgemaakte knutsels. Van mijn vriendinnen uit Madrid kreeg ik over de post een mooi interieurboek in bazaarstijl. Olga en haar gezin kwamen later in de ochtend langs fietsen om een taartje te eten en ´s middags gingen we bowlen. De meiden vonden het een leuke verjaardag. Gelukkig maar, want ze hadden er alledrie erg naar uitgekeken, haha! Ook ik vond mijn eerste verjaardag terug in Nederland lekker relaxed. Het was niet zo hip als de vorige keer in Madrid toen ik met mijn vriendin een drukbezochte coctél in het centrum van Madrid had georganiseerd, maar des te meer intiem en huiselijk knus. Ook fijn!

Hoe staat het met de bouw? We hebben scherp onderhandeld met de aannemer en we zijn tevreden met de prijs die we hebben afgesproken. Het is een vaste totaalprijs, dus er komen geen onverwachte kosten meer bij. De markt is op dit moment zo dat elke aannemer op zoek is naar klussen, dus daar hebben we gebruik van gemaakt. Al voelt afdingen toch altijd weer een beetje ongemakkelijk, maar als je het niet doet heb je het gevoel dat je teveel betaalt. Hij maakt een contract op en dan starten de graafwerkzaamheden na Pasen. Ook de slotenmaker is een lange middag langs geweest voor de voordeur en de garagedeur. De voordeursleutels zijn zo vaak gekopieerd voor onze huurders en makelaars dat we voor de veiligheid gewoon een nieuw slot nodig hadden. En de garagedeur gebruikten we nooit, daar hebben we niet eens een sleutel van! Maar nu de poort naar de achtertuin na Pasen gesloopt wordt moeten we de fietsen via de garagedeur binnen zetten, dus ook daar moet een stevig slot in. Allemaal kleine veranderingen ter verbetering van ons huis.

Nu de klok weer terug naar zomertijd is en de zon weer krachtiger gaat schijnen krijg ik zin in vakantie. Volgende maand ga ik met Anthe, Inden en Maren terug naar Madrid. Ik ga bij twee vriendinnen logeren en de meiden zien al hun Spaanse vriendinnen terug. Ze gaan zelfs een dag terug naar hun Madrileense school waar ze erg naar uit kijken! Met Pinksteren gaan we met een vriendengroep uit onze studententijd kamperen op een eilandje waar we afgezet worden met een bootje…avontuurlijk! Begin van de grote schoolvakantie ga ik met een vriendin kamperen aan het strand met onze kinderen. En in augustus, als de aanbouw helemaal voltooid is en hopelijk ook de details een beetje afgerond zijn, gaan we terug naar Portugal. We gaan naar een plekje waar we vorig jaar een geweldige tijd gehad hebben op idyllische eilandjes. We vliegen spotgoedkoop naar Faro en worden opgehaald met een Defender (!) door een Nederlands stel waar we een week in hun B&B zullen verblijven. Ook hebben we een piepklein stapje gezet in de voorbereidingen voor onze grote reis van volgend jaar: we willen dan ruim een maand door Peru reizen. Voor mijn verjaardag heb ik de Lonely Planet van Peru gekregen om een rondreis uit te gaan stippelen. Nu al zin in!