zaterdag 22 augustus 2009

De kust

We hebben Noord-Namibië verlaten en dat betekent dat we de hitte en de grote, wilde dieren achter ons gelaten hebben. En dat voelt toch een beetje als een afscheid. Tweederde van onze reis kwamen we in aanraking met wilde dieren in Zuid-Afrika, Botswana en Noord-Namibië. Dat zal vanaf nu niet meer gebeuren, nu we steeds meer gaan afzakken naar het Zuiden.

Reizen betekent onderweg veel beleven, foto´s maken en reisverhalen maken. Alle avonturen schrijf ik op in mijn schrift - ik blog alleen de grote lijnen van de reis. Zo kochten wij in Etosha het fotoboek van Tippi, het blanke meisje dat hier tot haar tiende jaar opgroeide in Namibië en met veel halfwilde dieren vriendschappen sloot. Haar ouders waren natuurfotografen (voornamelijk van meerkatten) en woonden een tijd lang in de Kalahari-woestijn. Ze hebben schitterende foto´s van Tippi gemaakt met dieren. We herkennen veel van de foto´s en haar verhalen. Nu we hier een tijdje rondreizen met onze drie meiden en flink wat foto´s van ze hebben gemaakt, lijkt het wel of we zelf drie Tippi´s hebben! We hebben zulke mooie foto´s van ze in Namibië, en sommige zelfs close-up (net als Tippi) met halftamme dieren....

Onderweg door Damaraland - op weg naar de kust - zijn we gestopt bij de Brandberg om een flink stuk met een gids door een ravijn te wandelen en te klimmen om een vijfduizend jaar oude rots-schildering te bekijken. (zie ons fotoalbum) We genoten van de wandeling, The White Lady vonden we minder interessant. Haha! Damaraland is het enige gebied in Namibië waar zwarte neushoorns, giraffen, zebra´s, bokken en olifanten echt vrij los lopen, dus niet in een reservaat of natuurpark. We hebben onderweg ook een bezoek gebracht aan een zeehonden-reservaat in Cape Cross waar duizenden pelsrobben op de kust liggen. De kleintjes drinken een jaar bij hun moeder, dus dat was schattig om te zien. Toch had ik geen goed gevoel bij de plek wetende dat iedere ochtend een flink aantal afgeslacht worden voor hun vlees en vacht...

We logeren drie nachten in het stadje Swakop aan de kust. We slapen voor het eerst tijdens deze vakantie niet in onze tenten en dat is maar goed ook! Elke avond trekt er hier een vochtige mist op en dan wordt het heel koud en spookachtig. Niet prettig om dan aan het strand te kamperen. We slapen zelfs binnen met onze skibroeken en fleecevesten aan... Vandaag zijn we met een catamaran de zee op geweest. We hebben dolfijnen, een grote walvis en veel zeehonden gezien. Er kwam zelfs een zeehond de boot op klimmen! Het was héél erg koud op zee, maar toen het zonnetje eenmaal doorbrak, de verse oesters op tafel kwamen en de champagne ontkurkt werd zag het leven er weer zonnig uit. Haha! Morgenochtend gaan we weer het binnenland in, we gaan naar de Sossusvlei. Een heel speciaal plekje in Namibië in de Naukluft-woestijn. Gisteren hebben we in de duinen buiten Swakop wat tijd doorgebracht - de meiden vonden het heerlijk! (zie ons fotoalbum)