zaterdag 26 juni 2010

Oranje

Ik zocht naar je hand
Door verlangen en liefde verdoofd
We keken en zwegen nooit liefde gekregen
Die ons was beloofd

Jouw mooie hand - gezongen door Jack Poels en Guus Meeuwis

Oranje was de kleur van het volle Philips-stadion tijdens de WK-wedstrijd tegen Japan, die vooraf ging aan het concert van Guus Meeuwis. Mark had voor zijn 40e verjaardag van vrienden een concertkaartje gekregen en dit jaar zijn we met z´n viertjes naar Guus zijn concert geweest. Het was heel bijzonder om vooraf met zo´n 35.000 man de voetbalwedstrijd te kijken in het stadion, vooral vanwege de enorme sfeer. (zie ons fotoalbum) Het optreden was één groot feest met gastoptredens van Rowwen Heze en Marco Borsato. We hebben gedanst, gezongen, gezwaaid, geklapt, gejoeld en gesprongen! Naar zo´n concert ga je niet vanwege de mooie songteksten en prachtig gezongen liederen… Nee, het was een feest waarbij iedereen gebroederlijk (soms hand-in-hand) naast elkaar danst en waarbij volle glazen bier de lucht in gaan. Ook werd er confetti door de lucht gespoten en werd herhaaldelijk een verjaardagslied gezongen – dat niet eens voor Mark persoonlijk bedoeld was, maar meer omdat Guus dit jaar 15 jaar zingt. Of…, volgens T-mobile zongen we voor de verjaardag van oma Manders. Haha!

Ik had er geen goed gevoel over, omdat die meneer van de rechtsbijstand niet echt efficiënt te werk ging. Het duurde wel een maand na de aanrijding voordat mijn auto gekeurd werd en dat werd allemaal wat vaag uitgevoerd. Ik had ook een getuige-verklaring nodig en dat heeft Anthe gelukkig voor me gedaan. Maar laatst was mijn - per post opgestuurde - schadeformulier verdwenen in hun administratie. Ik voelde de bui al hangen… Maar tot mijn grote verbazing kreeg ik onlangs een bericht dat de schade volledig vergoed werd - minus mijn eigen risico. We hebben besloten om dat geld toch maar niet voor onze oude auto te gebruiken (hij rijdt tenslotte nog prima met die deuk!), maar om de vergoeding bij ons vakantiegeld voor Peru te leggen. Binnenkort kunnen we de vliegtickets naar Lima al bestellen!

Het wordt zo´n sterk verhaal dat niemand het meer wil geloven. Die verbouwing van ons is in een slecht karma geraakt…. De nieuwe keuken was op tijd geleverd, maar toen de monteur de volgende dag kwam om de keuken te plaatsen bleken de wanden nog te nat te zijn van het stucwerk. Hij wilde de kasten er niet tegenaan zetten. Hij heeft de nieuwe plaatsing drie weken verschoven en is weer vertrokken. Die ochtend heel vroeg was de elektricien nog geweest om wat contactdozen te plaatsen, want die waren ze gewoonweg vergeten! De stukadoors komen en gaan wanneer ze zin hebben en dat betekent voor ons dat er soms een stuk muur niet gedaan wordt waar gewoon dagenlang niemand naar om kijkt. De natuurstenen drempels waren in de verkeerde maat geleverd toen ze eenmaal in de juiste maat waren gemaakt waren ze verschillend gezoet!! De natuursteenmeneer is komen kijken en hij heeft gegarandeerd dat het maandag aangepast wordt. Zo ook de drie glas-in-lood ramen die nu qua maat aangepast zijn met een nieuw patroon, maar nog steeds niet geplaatst kunnen worden vanwege de drukte bij de glaszetters. En dan hebben we het nog niet eens over de schuldvraag waarom die ramen te klein waren gemaakt? Niemand heeft iets verkeerd gedaan natuurlijk. Ik houd mij staande met het idee dat alles over een paar weken af is en dat we dan zonder zorgen in augustus op vakantie kunnen gaan.

Reizen blijft lokken, vooral met goedkope tickets via Ryan Air. Nu heb ik met wat Montessori-moeders voor een prikkie een reisje naar Marokko geboekt. We gaan in oktober een lang weekend naar Fez waar we in een authentieke dar slapen middenin de medina. Ik heb nu al zin om over de souks te lopen, Moorse paleizen te bezoeken, de typische kleuren en geuren in me op te nemen, veel foto´s te maken en lekker te eten. In juli heb ik veel etentjes met vriendinnen die in Madrid gewoond hebben. Eind juli heb ik zelf een reünie georganiseerd in Houten met acht Madrileense vriendinnen uit mijn begintijd in Madrid. Dat worden veel nieuwtjes uitwisselen en reisverhalen luisteren, heerlijk! Ook voor onze meiden staan deze zomer al afspraken in de agenda genoteerd met Madrileense vriendinnetjes. Eva komt deze week een nachtje bij Maren logeren en gaat een dagje mee naar school. Aankomend weekend komen twee vriendinnen van Anthe en Inden een dagje met ons fietsen in de Brabantse bossen en pannenkoeken eten.

De zomer is afgelopen week officieel begonnen en dat voelde ook zo. Inden en Maren waren een paar dagen vrij en de temperatuur bleef maar stijgen: een middag naar het zwembad, een dagje naar een zwemmeertje net over de grens… En ik blijf de komende weken nog fijn buiten koken en afwassen. Over een maand beginnen hier de schoolvakanties, dan zal de keuken toch wel ingericht zijn??