donderdag 6 augustus 2009

De eerste dagen

There are places where the soul is overawed by the heartbreaking beauty of our natural world.

Het scheelde niet veel of we kampeerden nu niet op deze heerlijke lodge in Gweta - vlakbij de Kalahari woestijn en de zoutpannen... Vlak voor ons vertrek vroegen ze ons op de luchthaven om de creditcard van de ticket-aankoop te laten zien. En dat konden we klaarblijkelijk niet, want we hadden onlangs (ongevraagd) een nieuwe creditcard ontvangen van de bank. We zijn door het oog van de naald gekropen, maar uiteindelijk is het gelukt - via contact tussen onze bank en South African Airways – en mochten wij aan boord. Yeah!

We moesten na aankomst in Jo´burg lang wachten op de Defender die vanuit Kaapstad gebracht werd. We hebben toen onze bagage naar een depot in een hotel gebracht en hebben ons met de taxi bij een grote supermarkt af laten zetten. Daar hebben we groots proviand-inkopen gedaan: veel blikjes met bonen, vlees, soep en groenten en flink wat aardappelen en rijst . We hebben een broodrooster en een voorraad gesneden brood, crackers en koekjes gekocht en een grote hoeveelheid waterflessen. Later alles in de grote proviandlade in de auto geladen en na een uitleg over de Defender zijn we vertrokken naar de camping in National Park Pilanesberg. De volgende ochtend zagen we in het ochtendschemer een groep bavianen met jonkies over de camping rennen. Vlak na zonsopgang zijn we met ons ontbijt in de auto vertrokken voor onze eerste game drive – en dat was geweldig! Vlak voor zonsondergang zijn we nogmaals gegaan en dat vonden we zelfs nóg geweldiger! (zie ons fotoalbum) We hebben die dag genoten van giraffen, gnoes, jakhalzen, nijlpaarden (in het water), herten, wilde zwijntjes, twee witte neushoorns en een leeuw, slapend naast zijn prooi - een nijlpaard!

De volgende dag zijn we vroeg vertrokken op weg naar Gweta in het Noorden van Botswana, maar dat hebben we niet gered. Misschien was de afstand te groot , de reistijd te lang, teveel dirty roads onderweg of kwam het vanwege de formaliteiten bij de grensovergang naar Botswana, maar we zijn maar tot Francistown gekomen. Daar hebben we een kampeerplaats gevonden op een grote lodge aan een rivier. De volgende ochtend hebben we heel rustig aan gedaan en hebben na het boodschappen doen het laatste stukje - toch nog drie uur - naar Gweta gereden. Een mooie rit dwars door een natuurpark : onderweg zagen we veel ezels, geiten, koeien (die zomaar oversteken!) en mooie vogels en witte zoutpannen.

De lodge waar we nu een paar dagen kamperen is echt heerlijk. Het is overdag heel warm en een knalblauwe lucht en ´s nachts zakt de temperatuur tot bijna het nulpunt. Het is vroeg donker, dus maken we een kampvuur waar we ons na het eten aan warmen terwijl we marshmallows roosteren en ik een spannend verhaal van Roald Dahl voorlees: de Reuzenkrokodil, dat zich afspeelt in Afrika met allemaal wilde dieren. We hebben volle maan en dat licht is enorm! De tenten op het dak van onze truck zijn supersnel uit te trekken en in te klappen en met onze thermoslaapzakken, slaapmutsen en ski-ondergoed hebben we het heerlijk warm!

We logeren hier vanwege het Nxai Pan National Park en de Makgadikgadi Pans (waar veel game te zien is) en de zoutpannen. Toen we hier aankwamen wilden we meteen entreebewijzen kopen voor het park, maar die moesten op een andere lodge gekocht worden waar alleen contant geld geaccepteerd werd. Wij hadden niet zoveel Pula´s meer, want ik had onderweg een speedingticket van 500 Pula´s gekregen van de politie... Ik reed 20 km/uur te hard in de truck. Dus moest Mark in het dorp naar een chinese vrouw op zoek met een kleine China shop, die Zuid-Afrikaanse Rand wilde wisselen voor Pula´s. Het is hem gelukt en we hebben de tickets: morgen gaan we vlak na zonsopgang het park in!