woensdag 17 juni 2009

Tranquilidad

Verwaarloos kleine daden niet. Zelfs kleine druppels zullen uiteindelijk een groot vat vullen. -Boeddha-

Afgelopen week dacht ik een lunch te hebben met wat vriendinnen van me…en toen werd ik enorm verrast! Ik kwam het terras op lopen en schrok me een hoedje...een lange tafel met al mijn vriendinnen. Ik werd verrast met een afscheidslunch met veel vriendinnen via school, maar ook vriendinnen buiten school. Tijdens het etentje kreeg ik een fotoboek aangeboden met allemaal foto´s van iedereen met lieve teksten erbij én foto´s van mijn Madrileense vriendinnen die nu naar Hongkong, Australië en Nederland verhuisd zijn! Echt een heel mooie herinnering aan mijn Spaanse periode… slik…

Later tijdens de lunch kreeg ik een grote doos gevuld met Spaans servies, een taartschaal met schoteltjes en een waterkan. (Ik had ooit eens tegen een vriendinnetje gezegd dat dat een wens van me was…) Tijdens de tweede toespraak aan tafel kwam er een telefoontje van een vriendin - die eerder weg ging - met de waarschuwing dat de politie buiten stond te bekeuren. Een luid gilletje en alle vrouwen vlogen van tafel en renden het terras af! Wat een commotie, haha! Iedereen stond op de stoep geparkeerd, ik zelf stond op een rotonde geparkeerd – dat heeft ons allemaal een bekeuring gescheeld. De politieman stond met open mond naar al die vrouwen te kijken die hun auto insprongen zonder hem aan te kijken. Toen heeft hij maar de enige auto (niet van ons) die nog op de stoep stond weg laten slepen, de boef!

Afgelopen woensdag zijn we naar Nederland gevlogen om bij de Open Dag van het Stedelijk Gymnasium te zijn. Anthe heeft voor het eerst door het schoolgebouw gelopen en ze heeft haar klasgenoten en mentor met hulpmentor ontmoet. Ze zit toevallig in de klas bij Felix - uit haar oude klas op de Montessorischool - dat valt weer mee! Nu gaat ze de tweede week van september voor het eerst naar school, drie dagen op kennismakingskamp! Inden en Maren zijn op de Montessorischool geweest. Dat voelde echt als thuiskomen: de stilte in het gebouw (onze Spaanse school is écht heel luidruchtig!), de groetende moeders van vroeger op het plein en hun gegroeide kinderen! Maren komt bij juf Hanneke in de onderbouw waar Anthe en Inden ook in de klas zaten. Dat vinden Mark en ik erg fijn, ons derde spruitje bij dezelfde juf. En Inden komt bij haar twee beste vriendinnen in de bovenbouw, helemaal goed natuurlijk. De meiden hebben in Breda hun vriendinnetjes weer gezien en logeerpartijtjes gehad en Maren heeft bij haar beste vriend Sebas gelogeerd (wij allemaal trouwens) en veel tijd met hem doorgebracht. We hebben daar Mark´s 40e en Anthe´s 11e verjaardag nogmaals gevierd met taart en kadootjes. Ook zijn de kinderen met opa en oma Rippens naar het Speelbos geweest.

Mark en ik hebben veel tijd in ons huis doorgebracht. We hebben de tuin aangepakt en vooral in de achtertuin was het een oerwoud, het onkruid groeide tot aan je oksels… Binnen hebben we muren geschilderd in nieuwe kleurtjes en het voelde goed om in ons vertrouwde huis lekker aan de slag te zijn. We hebben wat maten opgenomen om te kijken of de nieuwe meubels uit Spanje passen en we hebben wat aannemers gesproken om op zolder nieuwe ramen te plaatsen. In de keuken wordt een deuropening dicht gemaakt en in een andere keukenmuur wordt een nieuwe opening gemaakt. We hebben voor een nieuwe indeling gekozen: de zitkamer komt in de voorkamer en de eetkamer in de achterkamer – naast de opening naar de keuken dus. Als onze spulletjes met de verhuiswagen in Breda aankomen zijn de veranderingen klaar. Leuk!

Toen we zaterdagavond aan kwamen op Barajas leek het alsof er een föhn aanstond: het was die dag tegen de 40 graden geweest! En ondanks het klussen in ons huis in Breda voelde het in Madrid als een thuiskomen… Zondag hebben we bijna niks gedaan, alleen in het zwembad gezwommen, geluierd in de hangstoel en op ons deck gezeten. Anthe had eind van de middag een verrassingsfeestje van haar oude groep 8, heel gezellig. De aftrap voor deze week, want Maren heeft een klein afscheidje door met haar vriendinnen te skeeleren bij school en Anthe heeft vrijdag weer een verjaardagsfeest van haar klas, een disco bij het zwembad. Mark en ik hebben drie (afscheids)etentjes deze week, en ik nog een lunch - over volgende week nog maar niet te spreken! Uiteraard gaan de dagelijkse bezigheden gewoon door, naast het opruimen en voorbereiden op de verhuizing. Ik had het nooit gedacht, maar ik kan nu wel een beetje naar de daadwerkelijke verhuizing uitkijken…. Rust en een mooie vakantie in het verschiet!