zondag 7 maart 2021

March for Me

You never change your life until you change something you do daily. The secret of success is found in your daily routine” 

- John C. Maxwell


Alweer een hele tijd geleden had ik mezelf getrakteerd op luxe schriften met mooie kaften. Notitieboeken. Ik had eigenlijk geen idee wat ik er mee zou doen. Meestal gebruik ik ze als reisblog. Afgelopen jaar natuurlijk niet. Laatst kwam mijn yogajuf met de suggestie om in de maand maart een mooi persoonlijk proces te starten. Ze noemde het ‘March for Me’. De bedoeling is om deze maand veel aandacht aan jezelf te besteden. Verdieping. Lief zijn. Hoe je het invult mag je zelf weten. Je doet het helemaal alleen. Een soort wellness reis van een maand eigenlijk. Gewoon thuis. Ik denk aan yoga, massage, mediteren, detoxing, lezen en ontspannen. Én ik denk aan mijn nieuwe schrift! Mijn vriendin wees mij op de methode Morning Pages uit het boek The Artist’s way van Julia Cameron. Morning Pages zijn pagina’s die je vol schrijft met wat er maar in je opkomt. Drie pagina’s, om precies te zijn. Met de hand. Je schrijft ze elke ochtend, direct na het opstaan. Je kunt het niet fout doen – volg je gedachten en hou je schrijfhand in beweging. Lees niets terug, corrigeer niets. Blijf schrijven, tot de drie pagina’s vol zijn. Leek me heerlijk! Door het schrijven word je je bewust van de gedachten, de angsten, de verwachtingen en de overtuigingen die door je hoofd spoken. Daardoor leer je jezelf beter kennen, accepteren en waarderen. Dit past heel erg goed bij mij. Ik houd van schrijven. Ik houd van mooie pennen en schriften. Ik houd van routines. Sinds de eerste van deze maand schrijf ik dus elke ochtend drie pagina’s lang mezelf leeg. Alsof ik met een swiffer door mijn hersenpan ga. Heerlijk. Het kost me geen enkele moeite. Daarna begin ik met een opgeruimd hoofd aan m’n dag. Ook mediteer ik elke ochtend tien minuten. Ik mediteer sowieso veel tijdens m’n yogalessen. Mediteren is me niet vreemd. Ik vind het juist fijn. Gekgenoeg kom ik er thuis, buiten mijn yogalessen, weinig aan toe. Deze maand mediteer ik elke ochtend. Soms met een kookwekker naast me, vaker een spinnende poes. De tien minuten vliegen voorbij. Een enkele keer doe ik eerst een paar minuutjes een lichamelijke oefening zodat ik uit mijn hoofd kom. Het is heerlijk. De eerste van deze maand was het volle maan en was ik ’s nachts onrustig. Al snel herstelde ik. Ik slaap al een week heerlijk. Dat kan echter ook door mijn milde detox komen… 


Een milde detox vond ik namelijk ook wel in mijn persoonlijke 'March for Me' proces passen. Anderhalve liter water per dag drinken, geen melkproducten, geen koffie en zwarte thee. Het zijn bekende weldoeners, ik doe dit al dagelijks. Ik wilde deze maand juist iets nieuws proberen. Ik zocht naar iets zuiverend en helend. Weldadig voor de ontstoken plek op mijn tong die er al bijna anderhalf jaar is… Het spoelen met kokosolie in m’n mond had ik al eens een maand lang gedaan. Gember dan. In die knobbelige wortel schuilen zowel een smaakmaker als een natuurgenezer. En beiden met enorme kracht. Gember bevat talloze vitaminen en mineralen. Denk aan: vitamine B, vitamine C, calcium, magnesium, ijzer en zink. Allerlei goede eigenschappen dus. De specerij ondersteunt processen in het lichaam zoals de spijsvertering. Het bestrijdt misselijkheid en een hoge bloeddruk. Gedurende mijn zwangerschappen nam ik capsules met gemberpoeder om het misselijke gevoel te verminderen. En een pepermuntje voor balans. Yin en Yang. Gember heeft een positieve invloed op je bloedsuikerspiegel. Als deze schommelt of te hoog is vertraagt de vetverbranding en heb je vaker zoete cravings. Mensen die iedere dag gemberthee drinken geven aan minder trek te hebben. Dat zou pas een goede detox voor mij zijn! Gember stimuleert daarnaast de afbraak van suikers en vetten. De wortel zuivert het lichaam; voorkomt ophoping van gifstoffen en stimuleert de doorbloeding. Het reduceert zelfs het cholesterolgehalte in je lichaam. Ook al zo gezond voor mij! Ik drink deze maand thuis de hele dag verse gember thee door een stukje gemberwortel in plakjes te snijden en aan gekookt water toe te voegen. Maar alles met mate natuurlijk. Gember is gewoon een mooie aanvulling op een gezond voedingspatroon. Je kunt de wortel schillen en raspen, persen, konfijten, in bier of marinades verwerken, wokken en meestoven. Als ik de gember maar niet te snel zat ben….