dinsdag 1 december 2020

Sint bij maansverduistering

In ons leven kunnen we drie stadia onderscheiden: we geloven in Sinterklaas, we geloven niet in Sinterklaas en… we zijn Sinterklaas!’ 

Gisteren vond er een maansverduistering plaats én het was volle maan. Ik kon deze maanstand goed voelen. In de aanloop ervan was ik al onrustig in mijn lijf. De volle maan zorgt voor onrust. Bij mij betekent dat lichte hartkloppingen in de avond voor het slapen gaan, maar ook wel overdag. Dus onrustig slapen, een druk hoofd en heftigere emoties. Tijdens volle maan is de krachtige energie van de maan sterk aanwezig op aarde. In de natuur is dat ook goed merkbaar doordat dieren onrustiger worden en het sap van planten sneller gaat stromen. Ook zaadjes groeien gemakkelijker tijdens een volle maan. Ik denk dat veel mensen meer moeite hebben met slapen gaan tijdens deze maanfase. Gisteren vond er óók nog een maansverduistering plaats. Een kosmisch schouwspel waarbij de aarde tussen de maan en de zon door schuift. De maansverduistering versterkte het effect van volle maan ook nog eens. Rond deze gebeurtenis kon dat zorgen voor nog meer onrust, of dat je nog meer op je praatstoel zat dan je al deed of dat je nog meer hersenspinsels kreeg. Dit was trouwens ook meteen de laatste maansverduistering van het jaar… Zelf heb ik ook een relatie ondervonden tussen zwarte thee drinken en ’s avonds moeilijker in slaap vallen. Ik drink al jaren de hele dag kruidenthee uit een thermoskan die ik in de ochtend al vul. Kruidenthee is de enige thee waar geen cafeïne in zit. Het is eigenlijk niet eens thee, want er zitten geen theeblaadjes in. Bij mijn cliënten drink ik echter zwarte thee. Dat maakte eigenlijk niet eens zo veel uit, behalve dat ik er dorst van kreeg. De laatste weken echter wél. Normaal gesproken ben ik een heel goede slaper. Als mijn hoofd het kussen raakt kan ik meteen in slaap vallen. De laatste weken kan ik steeds liggen woelen en nadenken. Het kan soms wel een kwartier duren voordat ik weg ben. Mijn detox kruidenthee die ik altijd in de avond drink is toevallig ook op. Het staat al een tijd op m’n lijstje om het weer te halen bij die speciale ‘groene’ drogist in de stad. In de tussentijd heb ik als alternatief een relax thee gevonden bij de supermarkt. Afgelopen week heb ik uit voorzorg bij veel van mijn cliënten rooibosthee in huis gehaald. Een smaakvolle rode, cafeïne-vrije thee. In groene en zwarte thee zit namelijk de meeste cafeïne. Als de effecten van deze laatste volle maan van dit jaar voorbij zijn zou ik eindelijk met mijn nieuwe theevoorraden weer beter moeten gaan slapen. 

De verhuizing van Mexico naar Nederland vijf jaar geleden luidde het einde van het heilige geloof in de Sint van onze jongste in. Sinds wij weer in Nederland wonen vieren wij Pakjesavond dus uitgebreid met surprises en gedichten. Misschien wel de gezelligste avond van het jaar. Dit jaar viert de Spaanstalige vriend van onze oudste ook met ons mee. Lootjes werden tijdens ons feestelijke jubileumweekendje getrokken. Ter plekke besloten we dat we de gedichten in het Engels zouden schrijven. Kort daarna liet vriendje weten dat we de traditie in eren moeten houden, ook hij zou zijn gedicht in het Hollands schrijven. We hebben er allemaal zóveel zin in. Mijn lief heeft bijna heel de zaterdag om het hoekje in de tuin zitten klussen. Niemand mocht buiten komen kijken. Mijn was hing ik buiten aan de lijn met de belofte dat ik niet zou spieken. Zelf had ik op zolder mijn werkplek gemaakt. Ik had alle onderdelen voor mijn surprise al in de loop van weken op zolder verzameld. Ik heb zaterdag lekker zitten knutselen met montagekit, een grote doos, lijm, doppen, veel kranten, één schroefje en een stok. Heerlijk! Onze twee grijze katjes hebben echter iets met kartonnen dozen. Deze worden stuk gereten met hun tanden. Geen doos is veilig in huis. Soms laat ik express een kartonnen doos een paar dagen staan in de bijkeuken, want ze doen het met zoveel verve. Leuk om naar te kijken. Deze dag en nacht moest mijn doos, omgebouwd als surprise, nog rustig even drogen. Ik had de jute zak van Sinterklaas er als bescherming overheen gelegd. Een horraam van een slaapkamer voor het trappengat gezet zodat de katten niet naar zolder konden sluipen. Toen we naar bed gingen haalden we dat provisorische ‘hekje’ natuurlijk weg… Op zondagochtend heel vroeg hoorde ik het. In het pikkedonker. Gerommel aan de jutezak. Voorzichtige voetstapjes over krakend pakpapier…. Ik probeerde ze nog vanuit mijn bed weg te jagen. Helaas, ik moest er toch uit. Katten mee naar beneden. Zondag heb ik mijn laatste hand aan de surprise gelegd. Hij staat nu veilig en wel in een kast verstopt. De ondertussen goedgevulde jute zak van Sinterklaas ook. Nu aftellen tot Pakjesavond!