zaterdag 4 juli 2020

Kokosolie

Let food be thy medicine, thy medicine shall be thy food.  

- Hippocrates


Wanneer ik in de ochtend beneden in de lege huiskamer kom loop ik sinds tweeënhalve week eerst naar de keuken voor een flinke schep kokosolie. Met een eetlepel uit een grote glazen pot. De olie spoel ik een dik kwartier door mijn mond. Zonder door te slikken. Ondertussen vul ik routinematig de waterkoker en zet ik een thermoskan kruidenthee. Ik vul mijn ontbijtkommetje alvast met sojayoghurt, vers rood fruit, gepofte spelt, een paar walnoten en wat honing. Ik zet de computer aan en lees de koppen in de online krant. Ken jij al iemand die iedere ochtend begint met oil pulling? Het is namelijk helemaal hip aan het worden. Mijn eerste ervaring met oil pulling was eerlijk gezegd best vreemd. Ik ben begonnen met een theelepeltje in plaats van een eetlepel kokosolie. Het moet op je lege maag. Kokosolie is gestold bij kamertemperatuur maar zodra je het in je mond stopt smelt het tot zachte olie. Nadat de kokosolie goed vermengd is met je speeksel merk je niets meer van de milde kokossmaak. Het is de eerste keer even afzien, maar hoe vaker je het doet des te makkelijker het is om vol te houden. Ik spuug de olie na een kwartier uit in een stuk keukenpapier en niet in de wasbak of in het toilet zodat er geen verstoppingen in het riool ontstaan. Oil pulling is dus het spoelen van je mond met een koudgeperste olie. Kan ook met sesamolie of olijfolie. Het wordt binnen de Ayurveda al lang gebruikt voor de dagelijkse mondverzorging omdat het zou zorgen voor minder plak, gezonder tandvlees, wittere tanden en een frisse adem. Kokosolie zou het beste werken. De olie is na het spoelen witromig van kleur geworden vanwege de grote hoeveelheid bacteriën die zich dan in de olie bevindt. Ikzelf ga erna eerst mijn mond spoelen met lauw water en daarna ontbijten maar je kunt natuurlijk ook meteen je tanden en je tong schoon poetsen. Mijn acupuncturiste kwam met dit Ayurvedische idee omdat ik afgelopen winter ontstekingen in mijn mond had. Nu nog steeds één wondje. En vaak een droge mond. Ze adviseerde oil-pulling om mijn mond weer gezond en in balans te krijgen. Deze methode zorgt namelijk voor een afname van het aantal slechte bacteriën die tandvleesontstekingen, en ook gaatjes, veroorzaken. En toevallig ook meteen voor een afname van de bacteriën die voor een slechte adem zorgen. De positieve werking van kokosolie wordt toegeschreven aan het vet laurinezuur. Dit zuur heeft een ontstekingsremmend en antibacterieel effect. Een bijkomend voordeel is dat je tanden heerlijk glad aanvoelen en het lijkt er op of ze witter worden. Uiteraard kun je het ook een paar keer per week doen in plaats van dagelijks. Of niet twintig minuten maar een kwartiertje zoals ik. Het doet altijd íets. Ik ga nog even door met dagelijks spoelen. Zou fantastisch zijn als de laatste ontsteking op mijn tong - die nu veel rustiger voelt - ook verdwijnt. 


Bijna alle festivals zijn gecanceld. Jongeren gaan door corona een sobere zomer zonder uitspattingen tegemoet. Hoe komen onze kinderen de zomer door nu al hun (vakantie)plannen door coronamaatregelen in het water zijn gevallen? Zelfs de uitwisseling van een semester naar The States? Het is niet leuk om zo weinig keuze te hebben. Ook niet het einde van de wereld, maar het is geen vrije keuze voor ze. Onze meiden misten hun sociale contacten. Ontmoetingen. De oudste heeft heel voorzichtig afscheid kunnen nemen van haar beste vrienden die onlangs naar het buitenland zijn verhuisd voor werk. Haar vriend is nu gelukkig weer gezellig thuis. Zo komt ze de zomer wel door. Ze gaan zelfs met haar autootje een maand samen door de Franse Ardennen en Zwitserland reizen. Als alternatief voor onze gecancelde, lange Colombia-reis… Onze andere twee meiden hebben een zomerbaantje waarbij ze gemoedelijk met collegaatjes optrekken. De jongste werkt bij een ijssalon met andere jonge meiden, heel gezellig. De middelste werkt al sinds mei bij een Nederlands warenhuis. Ook vaak met leeftijdsgenootjes. Anders dan dat konden ze de afgelopen maanden nergens heen. Geen school of uni, geen feestjes en tot voor kort niet naar de sportschool. Ze misten gewoon hun vrienden. Nu we weer in de trein mogen kan middelste haar vrienden opzoeken. Ze vertrekt dit weekend zelfs met twee studievriendinnen een week naar een festival in de duinen van Bloemendaal. Coronaproof kamperen. De jongste mag van ons volgend weekend ‘vakantie’ vieren in ons huis met drie vriendinnetjes. Wij verlaten daarom twee nachten ons huis en gaan met de Volkswagenbus lekker naar het strand - wat nu weer mag. Daar draait het tenslotte om bij jongeren: bij elkaar in de buurt komen, contact maken, samen tijd doorbrengen.