zondag 7 april 2019

Soja

“Our mothers were largely silent about what happened to them as they passed through this midlife change. But a new generation of women has already started to break the wall of silence.”
― Trisha Posner

Tien keer gedurende de nacht zwetend wakker worden alsof het hartje zomer is. Je voeten voor verkoeling buiten het dekbed steken. Als dat niet voldoende helpt het dekbed van je afslaan om het een kwartiertje later weer terug te grijpen om over je te-snel-afgekoelde rug te slaan. Al wekenlang had ik doorbroken nachten. ‘Hoe lang gaat dit nog duren?’ vroeg ik me wanhopig af. Op de yoga school deed ik mijn beklag en daardoor kreeg ik dé gouden tip. Soja. Soja bevat namelijk isoflavonen, ook wel fyto-oestrogenen. Bij vrouwen in de overgang kan soja helpen de oestrogeenwaarden in het bloed hoger te houden waardoor klachten als nachtzweten en opvliegers verminderen. Dus sloeg ik bekers soja (plantaardig alternatief voor yoghurt) in voor een bakje in de ochtend, én een bakje bij de lunch. Alle voedingsmiddelen hebben positieve en negatieve eigenschappen. Het voordeel van soja is dus absoluut het wegvangen van nachtelijk zweten en dagelijkse opvliegers. Het zou echter niet eerlijk zijn om alleen maar de voordelen van soja op te noemen. De eiwitten van soja in combinatie met de koolhydraten maken het namelijk lastig te verteren… Zeker als je daar gevoelig voor bent… En daar liep ik na een paar weken dus ook tegen aan. Mijn buik zwol op als een luchtballon! Nu neem ik om de dag alleen een kom soja kwark bij mijn ontbijt en heb ik geen overgangsklachten meer en kan ik weer naar het toilet. Gelukkig maar, want soja bevat relatief veel magnesium, waardoor stress vermindert en je lichaam beter kan ontgiften. En onderzoek leert ons ook dat soja kan beschermen tegen onder meer vormen van borstkanker, dikke-darmkanker (en prostaat kanker). Allemaal mooie dingen voor je lijf. Daarentegen bevat soja helaas ook hoge concentraties van het sporenelement mangaan. Een lage dosis mangaan is belangrijk voor het lichaam, maar het gehalte in soja is - bij veel gebruik - te hoog. Soja bevat namelijk bijna tweehonderd maal zoveel mangaan dan in moedermelk te vinden is. Naast mijn vertraagde stoelgang was dat nóg een reden om te minderen met soja.

Toen ik met mijn acupuncturiste de goede resultaten van mijn nieuwe voedingspatroon deelde waarschuwde ze me voor twee dingen. Allereerst wordt veel soja genetisch gemanipuleerd. Daar heb ik dus wel even een google-search aan gewijd. Het merk dat ik gebruik (Alpro) is gelukkig niet genetisch gemanipuleerd. Hun controlesysteem is gebaseerd op een lange samenwerking met leveranciers. Iedere schakel in de productielijn en elke individuele lading sojabonen is traceerbaar en identificeerbaar van bij de boer tot in de winkel. Bovendien betaalt Alpro een extra premie voor de aankoop van sojabonen die vrij zijn van genetische manipulatie. Hiermee willen zij hun rol waarmaken als pionier op het vlak van natuurlijke, plantaardige voeding die duurzaam is voor mens en planeet. Dieren worden daarentegen vaak wél gevoed met genetisch gemanipuleerd soja en zo krijgen we via de dieren alsnog zulk soja binnen. Je zou daarom voor biologisch vlees kunnen kiezen? Een ander vervelend ding is dat er enorme hoeveelheden oerbossen op onze planeet gekapt worden om aan de vraag naar soja te kunnen voldoen. Dit is echter niet alleen voor menselijke consumptie, ook voor dierlijke. Nóg een reden om te minderen met vlees? Ook zei mijn acupuncturiste dat als je kiest voor een sojaproduct, je dan voor gefermenteerde sojaproducten zou moeten kiezen. Gefermenteerde sojaproducten zijn namelijk voorverteerd door bacteriën en daardoor beter voor onze Westerse darmen. Mijn merk soja is gefermenteerd bleek uit mijn persoonlijke, kleine onderzoekje. Overigens is soja één van de vier goedkope basisgrondstoffen die door de industrie buitensporig veel en ongemerkt in ons eten worden verwerkt. Naast soja zijn graan, mais en melk ook veelgebruikte stoffen die als additief worden gebruikt. De wet verplicht vermelding van genetisch gemodificeerde gewassen pas bij een percentage hoger dan 0,9%. Handig om te weten als je bewust met voeding bezig bent.