dinsdag 20 maart 2018

Verjaardagscadeau

Jij die mij ik maakt.
- Huub Oosterhuis

Daar hang ik, staand met één voet op de deurknop van de hoge houten poort en de andere voet probeer ik er overheen te zwiepen. Onder mij staan Luis en Zyan te kijken. Luis draagt zijn prachtige trouwpak. Zyan en ik dragen een joggingbroek maar ons haar is prachtig gekapt voor de trouwerij - welke al over een uur begint! Susana is in het hotel haar trouwjurk aan het aantrekken. En wij drietjes staan aan de verkeerde kant van de poort die dicht gevallen is. Er is niemand meer in het huis die open kan doen… Er is maar één logische oplossing en dat is dat ík over de poort klim. Ik ben de langste en ik wil heel graag iets terug doen voor mijn gastheer. Ik spring aan de andere kant op de grond en open de deur. Mijn kapsel is nog ongeschonden. Zo had ik een beetje het gevoel dat ik iets terug kon doen… Een vorm van wederkerigheid zeg maar. Susana en Luis gaven ons zoveel deze dagen dat wij in Mexico waren! Op hun feest kon je als trouwcadeau een schenking doen aan een door hen gekozen goed doel. Door deze donatie hebben wij een evenwicht kunnen vinden in de enorme vrijgevigheid van onze goedhartige vrienden. Voor de hechte vriendschap tussen Susana en mij zijn echt goede gesprekken essentieel. Een diep gesprek waar je uren later nog aan terug denkt en je de emoties nog steeds in je lichaam voelt. Zulke gesprekken kan ik met haar voeren. Bij een écht goed gesprek met haar vergeet ik de tijd en staan mijn zintuigen helemaal open. Gebaren, emoties en woorden lopen dan in elkaar over. Zo’n gesprek met haar vormt zich vanzelf. Moeiteloos haken zinnen en vragen op elkaar in. Of er valt een stilte die niet leeg aanvoelt, maar juist vol betekenis. Zulke gesprekken voeren we natuurlijk niet dagelijks. Al praten en lachen we deze dagen wat af met elkaar. Meestal wisselen we gewoon nieuwtjes uit, vertellen we verhalen over ons werk, de kinderen of reizen. Maar soms vragen we elkaar naar dingen die dieper gaan dan wat aan de oppervlakte leeft. Of delen we wat er omgaat in ons hoofd, in ons hart. Echt contact.

Voor mijn verjaardag heeft mijn lief een klankschaal voor mij gekocht. In Mexico. Klankschalen zijn afkomstig uit de Tibetaans boeddhistische gebieden in de Himalaya. Ze worden daar gebruikt als eetkommen, offerschalen of ontspanning ondersteunende geluidsinstrumenten. Elke klankschaal heeft een eigen karakter, toonzetting en klankkleur. De schaal brengt geluid voort door de stok langzaam om de rand te laten cirkelen waardoor er een effect ontstaat. Ze kennen veel specifieke zwevingen. Door de klankschaal op een andere manier vast te houden verandert de klank. In de Mexicaanse winkel kwam er een luid zwevend geluid uit de kom. Eenmaal thuis op zeeniveau kregen we er maar een schamel geluidje uit. Gelukkig leerden we op een tutorial op YouTube dat je, ten eerste een nieuwe schaal minimaal vijf minuten moet rondcirkelen en, het voorzichtig moet wassen met water (of een tijd in de zon moet laten staan). Mijn schaal is redelijk groot waardoor er teveel contact met de platte hand wordt gemaakt waar hij op staat. Een kussentje eronder is beter voor de trilling. Het rondcirkelen met het stokje moet uit de losse pols gebeuren. Nu zingt het geluid mooi door de kamer! Klankschalen worden toegepast in meditatie vanwege de rustgevende klanken. En dat is precies waarvoor ik het wil gebruiken! Mijn lief en ik zijn samen namelijk voorzichtig begonnen met mediteren. Bij alternatieve sportmassage wordt het geluid trouwens ook gebruikt omdat het diep in het lichaam spanningen zou lostrillen. De eerste keer dat ik in Mexico bij een klankschalen concert was - in de yoga school van mijn vriendin - was een exotische, heftige ervaring. De laatste jaren gebruikt ze in elke les tijdens de ontspanning klankschalen. Zij legde ons na aankoop van ónze klankschaal uit dat de aard van het geluid momenten van stilte, eerbied en respect vereist. Ze legde uit dat je om de ceremonie te openen de vier windrichtingen moet slaan. Nadien sluit je af met een dankwoord aan het universum voor het geluid en de bijbehorende energie. Tijdens de ceremonie kun je duidelijk formuleren wat je wilt en de intentie uitzenden op de geluidsgolven van je klankschaal. Wat je verzendt naar het universum, ontvang je, dus je moet weten waar je mee bezig bent. Als je met de klok mee cirkelt gaat de energie naar buiten, naar het universum. Als je tegen de klok in draait gaat de intentie naar binnen. Het spelen van een klankschaal met een intentie kan het spelen mooier maken. Je kunt voor jezelf spelen. Of voor de vogels, ze houden ervan, voor de hele aarde of voor wereldvrede. Ik ga mijn eigen rituelen en ceremonies maken, ze hoeven niet ingewikkeld te zijn of lang te duren. Alleen al het hebben van een klankschaal en het gebruiken ervan kan een gewone situatie tot een magische situatie maken.