zondag 5 november 2017

Yoga is heerlijk

Yoga, an ancient but perfect science, deals with the evolution of humanity. This evolution includes all aspects of one's being, from bodily health to self realization. Yoga means union - the union of body with consciousness and consciousness with the soul. Yoga cultivates the ways of maintaining a balanced attitude in day to day life and endows skill in the performance of one's actions.
- B.K.S. Iyengar

Yoga is heerlijk, vooral als je een stijl kunt vinden die helemaal bij je past. En die stijl wisselt bij mij merk ik. Je kunt kiezen voor één van de twee grote stromingen: yin of yang. Volgens de traditionele Chinese filosofie manifesteert de levensenergie Qi zich in het universum in twee energieën : yin en yang. Yang-yoga is krachtig en in beweging. Yin-yoga is juist meer verstild en aards. De twee jaar dat ik nu in Nederland woon ben ik weer terug op mijn ‘oude’ yogaschool. Daar worden elke dag van de week verschillende lessen gegeven. Door verschillende leraren. De hele dag door. Volop keus. Ik volg normaliter behoorlijk fysieke lessen met veel beweging. Ik draag dan een sportbeha en zweet vaak tijdens de yang lessen. De afgelopen maand bespeur ik echter een ommezwaai in mijn voorkeur. Door mijn werkrooster moet ik soms uitwijken naar andere lessen dan mijn gebruikelijke lessen. Yin-lessen waarin met de vijf elementen gewerkt wordt. Veel aanraking en meditatie. Ik draag tijdens deze les juist vaak een warm vest en warme, Peruaanse sokken van alpaca wol. Die gaan de hele les niet uit…. Ik heb meer behoefte aan yin sinds ik alweer ruim twee maanden werk. Yin is de maan en yang is de zon. Yin is de schaduw en yang is het licht. Yin is de inademing en yang is de uitademing. Yin is meer zwart, koud, stevig, aarde, vrouwelijk, naar binnen gekeerd en op de aarde gericht. Yang is meer wit, warm, bewegelijk, veranderlijk, licht, mannelijk, open en naar de hemel gericht. Je kunt ze in alle lagen van het bestaan terugvinden. Ze bestaan alleen in relatie tot elkaar en zoals niets zelfstandig kan bestaan in onze wereld, kunnen yin en yang dat ook niet. De stippen in het symbool laten zien dat ze ieder hun tegenpool in zich dragen en de potentie hebben om in elkaar te veranderen. Yin is vrouwelijk ten opzichte van yang, maar van twee vrouwen kan de een meer yin zijn en de ander meer yang. Iets kan dus het ene moment yin zijn en het andere moment yang. Ze tollen in elkaar rond en om elkaar heen, in een eeuwige, onafscheidelijke, vloeiende dans op zoek naar de perfecte balans: de kringloop van het leven. Yin en yang.

Ik vind het mooi om te zien dat je lijf zelf de behoefte aangeeft voor meer yin of yang. Je lijf zoekt zelf een balans. Yoga draait dan ook om het samenbrengen van die twee. Aan de ene kant ontwikkel je je gevoelsleven, leer je je overgeven aan situaties en leer je luisteren naar de intuïtie. Dat is het gedeelte waarin mijn Amerikaanse yoga juf thema’s bespreekt en ons spiritueel voedt. Anderzijds is yoga ook fysiek inspannend en train je je wilskracht en doorzettingsvermogen. Dat zijn mijn wekelijkse power yoga lessen. Dat ik meer behoefte krijg aan yin yoga blijkt zelfs een trend te zijn. De reden dat yin yoga zo aan populariteit wint, is omdat ons dagelijks leven vaak zo uitgesproken yang is. We vinden het zichtbare belangrijk. Competitie en kracht leiden vaak naar een energiek en jachtig bestaan. Dit kan een positieve energie zijn. Het kan ook de overhand krijgen en ervoor zorgen dat je moeite hebt om te ontspannen. Mensen met een teveel aan yang hebben vaak last van slaapproblemen, maagzuur, voortdurende honger of emotionele instabiliteit. Bij teveel van het één kun je ervoor kiezen om het ontbrekende element te stimuleren. Dan kan een yin les de juiste keuze zijn. Ik heb een verre van jachtig leven. En toch verlang ik naar aarden en verstilling. In de jaren dat ik in het buitenland woonde en yoga min of meer de leidraad was in mijn dagelijks leven begon mijn dag standaard met een inspirerende yoga les. Ik neem nu alleen yoga lessen op mijn vrije ochtenden. Ik heb ook avonden geprobeerd, maar dat is niet mijn ding. Ik vind het heerlijk om de dag te beginnen met bezinning en ademhalingsoefeningen. Juist in de ochtend geniet ik van yoga oefeningen die lichaam en geest leniger maken. Juist aan het begin van de dag vind ik het fijn om manieren te vinden om yoga mee te nemen van mijn mat de dag in.