zondag 19 november 2017

Troep, vuil en afval

"Make your home as comfortable and attractive as possible and then get on with living. There's more to life than decorating."
- Albert Hadley

Aargh! Kattengrit rolt over de vloer in de bijkeuken. Vies kattengrit nog wel. Wat een hel om de vulling van de kattenbak in zo’n plastic zak te gieten. Inclusief de nat geplaste krant die onder in de kattenbak ligt. Dit heb ik nooit eerder zo hoeven doen, maar we hebben sinds kort nieuwe vuilnisbakken. Gescheiden huisafval. Grote containers naast het huis met een blauwe, een oranje en een groene deksel. Zelf hebben we ook nog een grote grijze container met een gele deksel uit Mexico mee genomen. Deze werd al twee jaar door ons gebruikt voor gescheiden plastic afval. Nu dus voor het huisvuil wat over blijft na scheiding. En daar zit ‘m de kneep. We moeten die container met de hand legen in een ondergrondse container in een andere straat. Dus al het huisvuil moet in een afgesloten zak weg gegooid worden. Ook kattengrit. Anders kunnen we het niet overhevelen naar de ondergrondse container. Een container met een soort laadklep. Zo wilde ik vanmorgen bij het stofzuigen van de slaapkamers even snel de prullenbakjes legen. Dat is niet meer zo makkelijk en routineus als het altijd ging. Ook deze prullenbakjes moeten, net als de kattenbak, in een zak geleegd worden. Niks mag meer los in de container gekieperd worden! Ik heb er nog geen handigheid in, en wéér rolt er van alles uit de prullenbakjes over de vloer in de hal. Aargh! Helemaal niet handig dat nieuwe systeem. Ik gebruik nu zelfs méér plastic zakken… Meer milieu belastend. Er zijn plekken toegewezen door de gemeente waar we het restafval mogen storten. En de drie containers worden om de week geleegd in een vuilniswagen. We hebben een pasje met pincode toegestuurd gekregen voor de ondergrondse verzamelcontainer en ik verwacht dat heel spoedig ons restafval gewogen gaat worden. Ik voorspel zelfs dat in de verdere toekomst daar ook boetes aan zullen komen te hangen.

In de hal op de eerste verdieping ligt veel troep. We zijn weer druk met de Marokkaanse douchecel in de weer geweest. Mijn lief heeft de muren en de vloer na de zomer prachtig in leemkleurige tadelakt gezet. Een nieuw plafond erin. Daar is een spotje in geplaatst. Aan mij de simpele taak om het perfecte lampje er bij te kopen. Ik heb er online al uren aan besteed. Een LEDlampje met weinig graden Kelvin en weinig wattage zodat er warm licht uit het spotje straalt. De eerste bestelling bleek geen LED maar een halogeenlampje te zijn. De bestelling weer terug gestuurd en omgeruild voor een LEDlampje. Onnozel hebben we de trafo boven het plafond laten hangen waardoor het nieuwe, kostbare LEDlampje al snel doorbrandde. Weer nieuwe (halogeen) lampjes en wederom een andere trafo aangeschaft. Nu werkt het! De regendouche en de handdouche hangen prachtig. De vloer bleek echter te lekken. Ook dat heeft mijn lief weer gerepareerd. Ik heb onlangs het plafond en de deurpost geschilderd. De hal ligt daarom bezaaid met flessen chemicaliën voor de waterdichtheid van de vloer, potten verf voor het houtwerk, verfdoeken, schuurpapier, plastic bakjes met schone en gebruikte verfrollers en stapels kluskleding. Ik ben de troep ineens zó zat! De glazen deur werd ook nog foutief geleverd waardoor het weer zo’n vijf weken duurt voordat de juiste deur geplaatst wordt. Mijn geduld begint op te raken. Ik kocht online twee praktische handdoekhaakjes voor aan de glazen deur. Gek genoeg werd er één snel en gratis bezorgd. De tweede vergde veel meer geduld. Ook ineens meer kostprijs en bezorgkosten. Gedoe. Ik krab op mijn hoofd. Kan er dan ook niets gewoon eenvoudig en moeiteloos verlopen bij de aanleg van deze douchecel? En ineens, na thuiskomst van hardlooptraining, laat mijn lief de kant-en-klare douche zien. Ik mocht zelfs meteen douchen. Na een half jaar! Ik hunkerde zo naar een ontspannen en verkwikkende douchebeurt! Een sfeervolle, warme douchecel. Alleen nog geduld opbrengen voor het leveren van de gedeeltelijk gezandstraalde glazen douchedeur. Gaat dit in 2017 nog plaatsvinden?