woensdag 28 juni 2017

Mooi grijs

Nature gives you the face you have at twenty; it is up to you to merit the face you have at fifty.
― Coco Chanel

Ik weet het nog zo goed. In het toilet. In de lange, donkere hal van de universiteit. Ik keek in de spiegel en zag een stugge, dikke haar recht omhoog staan. Mijn haar zat in een paardenstaart gebonden. Ik kon de grijze haar er makkelijk uit trekken. Mijn eerste grijze haar. Ik was net in de twintig… Ik liep afstudeerstage. Er volgden meer dikke grijze haren. Ik trok ze eruit totdat ik een aantal jaren later mijn haar zo nu en dan begon te verven. Ik vond het sowieso leuk om mijn saaie peper-en-zout kleur te veranderen in een warme kleur. Tien jaar later móest ik het kleuren om het bij te houden anders zag je uitgroei. Het gaat om een grijze lok aan de voorkant van mijn hoofd. Weer tien jaar later was ik het verven zat. Elke vier weken zat ik bij de kapper om de uitgroei van een centimeter te verven. Soms pakte de verf niet eens meer op mijn witte haar… Ik was al langzaam geswitcht naar een blondere kleur om de uitgroei beter te verdoezelen. Toch bleven de maandelijkse verfbeurten nodig. Na een lange tijd wikken en wegen besluit ik mijn haar te laten vergrijzen. Grijs haar is nu helemaal in. Zelfs jonge mensen, die nog helemaal niet grijs zijn, verven hun haar grijs. De kapster die mij over de streep trok zei dat grijs haar mij heel sexy zou staan! Ik moest maar eens op Google gaan zoeken naar foto’s van vrouwen met lang, grijs haar. Dat deed ik en na het zien van deze prachtige langharige vrouwen heb ik mijn beslissing genomen. Ik heb tot na de zomer geen baan waar ik verzorgd op mijn werk moet verschijnen. Dit is hét moment. Ik wil dit proces wel goed doen. Ik herinner me maar al te goed hoe dat ging bij mijn moeder die ook al jong grijs werd. Meerdere keren rond haar vijftigste heeft ze geprobeerd te stoppen met verven. Ze vond het zó moeilijk. Steeds weer greep ze terug naar een verfbeurt. Ik had me destijds al voorgenomen dat ik het anders wilde doen. In één keer doorzetten. Een paar maanden terug heeft mijn kapper na twee maanden uitgroei (!) high- en lowlights aangebracht waardoor de overgang minder opviel. Wat vooral een goede tip van mijn kapper is gebleken, is het gebruik van zilvershampoo voor grijs haar. De gele gloed verdween uit mijn lange haar. Ik ga al een paar maanden niet meer naar de kapper voor een verfbeurtje. Wat een vrijheid! Ik heb uitgerekend dat het met de huidige lengte van mijn haar zeker drie jaar duurt voordat het geverfde er helemaal uit is. Tegen die tijd ben ik de vijftig al flink gepasseerd.

Waarom worden we überhaupt grijs? Je haar groeit uit een haarzakje en ieder haarzakje bevat pigment, die melanocyten heten. Deze melanocyten produceren een kleurstof die zwart, bruin of rood-geel is. De melanocyten worden met het toenemen van de leeftijd steeds minder actief en produceren langzaamaan steeds minder kleurstof. Het haar wordt steeds lichter en bleker totdat het uiteindelijk helemaal kleurloos wordt. De leeftijd waarop je grijs wordt is voor het grootste deel genetisch bepaald. Dat geldt in ieder geval voor de leeftijd waarop je grijze haar verschijnt. Helaas heb ik dat gen van mijn moeder geërfd. (Mijn zus is nog nauwelijks grijs.) De snelheid waarmee je verder vergrijst, daar kun je zelf wel enige invloed op hebben. Een ongezond voedingspatroon, roken, tekort aan B vitamines, stress en sommige afwijkingen aan de schildklier kunnen het proces versnellen. Haar lijkt vaak grijs, maar als de haar eenmaal helemaal kleurloos geworden is, is de haar wit of transparant van kleur. Grijs worden heeft volgens mij niks te maken met oud zijn. Het gaat om je houding en stijl. Ik ben content met mijn nieuwe ik. Soms moet ik nog heel even slikken als ik mezelf op een fotootje zie staan. Door mijn kleding een beetje aan te passen met zachte kleuren (en pastelkleuren zijn lekker weer hip deze zomer) óf zwart past mijn nieuwe look me prima.