dinsdag 7 februari 2017

Thais

I always think I look better after a yoga class. It's the same as a massage. We look so amazing after a massage because we're relaxed.
- Andie MacDowell

Ik stop mijn hardloopschoenen vol zand in een plastic tas. Ik draag mijn bikini met een witte, comfy badjas er overheen. Witte hotelslippertjes eronder. Ik leg twee tijdschriften klaar op het hotelbed. We gaan zo naar de sauna onder ons hotel. Lief en ik hebben net een uur hardgelopen op het Scheveningens strand. Het geluid van de golven en de zeemeeuwen laten me helemaal uit mijn dagelijkse sleur stappen. Rennen op het strand is iets nieuws voor mij. We hebben echter nóg iets nieuws ondernomen. De dag ervoor. Ik had in Den Haag voor ons beiden een Thaise massage geboekt. Een uur lang. Nog nooit zoiets gedaan. Ondanks dat ik zelf een massage diploma heb... Op Facebook kreeg deze salon daverende recensies. Men schreef lovend over een onderhoudsbeurt voor je lijf. Het klonk geweldig. Toen we binnenkwamen in de authentiek Oosterse salon zag ik geen kamers met massagetafels maar witte lange gordijnen waarachter matrassen op de grond lagen. Er gingen nog geen alarmbellen bij mij af. We mochten ons samen uitkleden achter een gordijn waar twee matrassen lagen. Een kleine, Thaise meneer en een lief, klein, tenger Thais vrouwtje die beiden nauwelijks Nederlands spraken gingen ons masseren. Ik lag op mijn buik en Parinya waarschuwde me nog, toen ze over mij heen gebogen zat, dat als het te hard was dat ik het dan mocht zeggen. Volgens mij zat ze toen al met haar handen en knieën bovenop mijn lijf. Ze kneed, trok en duwde aan mijn nek. Daarna kreeg mijn rug het zwaar te verduren. Ik hoorde, naast Oosterse klanken op de achtergrond, de man die mijn eega masseerde steeds meer steunen, hijgen en zuchten. Ik kon horen dat hij heel hard aan het werk was. Ik nam me voor om eenmaal thuis eens op te zoeken wat Thaise massage nu eigenlijk precies inhoudt. Een tikkeltje te laat wellicht… Na een uur was ik helemaal beurs. Vooral veel pijn in het midden van mijn rug. De volgende ochtend ontdekte ik allemaal blauwe plekken op mijn kuiten. Mijn rug is zó gevoelig dat ik niet eens meer ergens tegen aan kan zitten. Ondertussen weet ik nu dat Thaise massage traditioneel door monniken in boeddhistische tempels werd beoefend. Binnen de Thaise gezondheidsleer wordt pijn gezien als een uiting van geblokkeerde energie. Dit kan een puur fysieke oorzaak hebben, maar vaak zit er een emotionele component aan, bijvoorbeeld stress of verdriet dat zich in je lichaam vast heeft gezet. De taak van de massagetherapeut is om je lichaam te helpen die energieblokkades op te heffen, zodat de energie weer kan stromen. De fysieke pijn vermindert en er kan ruimte ontstaan om een emotionele component te ‘voelen’. Hierbij wordt veel gebruik gemaakt van acupressuur. En dat kan dus behoorlijk gevoelig zijn heb ik gemerkt. Bij drukpuntmassage zoals de mijne zakt de masseur rustig in je lichaam, zodat het zich aan kan passen en meegaat in de druk. Dat voelde soms wel lekker, haar knieën die langzaam heel diep in mijn lichaam gleden. Maar je pijnlijke plekken komen altijd aan het licht, en dat was ook zeker zo in mijn geval. Een goede therapeut stemt de massage af op wat jij nodig hebt en aan kan, waardoor de massage een helend en diep ontspannend effect heeft. Ik was vooral dankbaar dat wij de dag erna úren in de sauna doorbrachten. Ik voelde dat ik even heel lief voor mijn lijf moest zijn.

We hebben ons desalniettemin goed vermaakt in het deftige Den Haag. Ons hotel lag precies tussen het Schevenings strand en het centrum van Den Haag. Alles op loopafstand. We hebben geluncht op een terras bij de hofvijver en ik ben voor het eerst van mijn leven via het beroemde toegangspoortje het historische Binnenhof binnen geslenterd. We zijn langs het Vredespaleis gelopen, maar vooral langs heel veel statige herenhuizen uit de 19e eeuw. Wat een allure straalt deze stad uit! Zelf was ik ook verbaasd over het schattige haventje van het Haagse stadsdeel Scheveningen dat direct aan de Noordzee ligt. We hebben daar op zaterdagavond verse vangst van de dag gegeten. Ik kijk terug op een heerlijk weekend zonder kinderen: een gesprek van uren voeren met je man en weer eens zien hoe knap hij eigenlijk is, gewoon omdat je weer eens goed de tijd voor elkaar hebt.