dinsdag 28 februari 2017

Falling in love with where you are

There are two core fears: losing what you have, and not getting what you want. There is one solution: falling in love with where you are.
- Jeff Foster

Een half jaar geleden had ik een gesprek met mijn team van vrouwelijke collega’s. Ik voelde zoveel negativiteit in de groep. Ik voelde me ook op mijn vingers gekeken. In de ‘app van ons team las ik vaak kritiek. Telkens zonder naam voor wie de kritiek bedoeld zou zijn. Ik had toen al aangegeven dat naar mijn idee deze ‘app niet de juiste manier van communiceren was om gezamenlijk ons doel te bereiken. Ik ben afgelopen herfst zelfs met mijn ontslagbrief in mijn tas naar de winkel gefietst om ontslag in te dienen. Mijn manager wilde mij echter niet laten gaan. Ze was heel tevreden met mij en de dynamiek in het team zouden we wel kunnen veranderen. Onlangs begon het bij mij weer te kriebelen. Weer een hoop onvrede dat geuit werd op de ‘app. De lat werd eigenlijk steeds hoger gelegd. Ik werd onzeker. Er werd ook gekletst. Laatst heb ik met mijn manager besloten mijn contract niet meer te verlengen. Ik begrijp nu waarom het verloop zo groot is in dit team. Mijn manager baalde net als ik enorm van mijn vertrek. Nu ben ik echter van de één op de andere dag thuis. Ik mis het leuke contact met de klanten. Ik mis mijn collega’s niet. Het is zoals het is. Ik heb me er bij neer gelegd. Als één deur sluit opent zich een andere. Als ik er langer was gebleven was er misschien minder overgebleven van mijn eigenwaarde.

Ik heb nu dus plots veel tijd te besteden. Ik vond de volgende top tien van dingen die je kunt doen terwijl je tussentijds naar een nieuwe uitdaging uitkijkt.
1. Je slaap inhalen - Wanneer je aan het werk bent, wil je nog wel eens wat slaap missen. Door stress enzo. Een goede powernap is zo lekker.
2. Fysiek fit worden - Werk betekent meestal weinig tijd om te sporten.
3. Huis opruimen - Hoe je huis eruitziet, is vaak een goede afspiegeling van hoe je er van binnen uitziet. Is je huis een zooitje? Tijd om op te ruimen. Dat ene klusje wat je al jaren uitstelt?
4. Naar buiten - Werk is vaak binnen. Ga lekker naar buiten. Wandelen, fietsen, rennen; I don’t care. Kom eens buiten.
5. Focus op andere mensen - Oké, je hebt geen baan. Je bent niet de enige. Welke vriend of vriendin heeft nu eens echt hulp nodig? Een goed gesprek? Hulp met verhuizen?
6. Mini-avonturen beleven - Besluiten om op een dinsdagochtend begin maart, lekker koud maar erg leuk naar het strand te gaan!
7. Iets leren - Het geeft je wat om handen en een gevoel van nuttig zijn.
8. Niks - Niks doen. Gewoon eens een paar uur uit het raam staren.
9. Je agressie uiten - F*ck it. Ga eens helemaal los ergens op.
10. Dankbaar zijn - Dus je hebt nu geen werk . Maar bedenk eens wat je wel hebt. Je gezondheid, familie en vrienden. Een leuke hobby, leven in een vrij land. Het helpt je te relativeren.

Leuk zo’n top tien. Ik heb het wel een beetje gepersonaliseerd. Ik slaap bijvoorbeeld altijd prima zoals genoemd bij punt één. Geen slaaptekort dus. Ik kom juist heel erg tot rust tijdens mijn yogalessen en meditaties. Ik heb in mijn leven nog nooit zulke lange afstanden gerend als het laatste half jaar. Ik heb wekelijks looptrainingen en ren vaak in het bos. Fit worden zoals genoemd bij nummer twee komt helemaal goed. Ik kom dus ook voldoende buiten zoals genoemd bij nummer vier. Onze auto staat vrijwel ongebruikt voor de deur. Die klusjes op nummer drie ga ik inderdaad uitvoeren. Ik wil al heel lang beiden trappen in huis schilderen. Eindelijk tijd maken om de garage helemaal uit te ruimen en een beginnetje te maken met onze Marokkaanse douchecel. Met nummer zeven en negen heb ik dan niks, maar van nummer zes ga ik écht iets maken. Vrienden van ons hebben ook een oude kampeerbus gekocht. We hebben al plannetjes gesmeed om veel weekends met elkaar er op uit te trekken. Zin in! Ondertussen heb ik stiekem ook wat ideetjes om een andere baan te vinden. Die lijntjes ga ik nog wel uitgooien. Ondertussen voer ik nummer tien uit. Ik ben heel dankbaar voor waar ik nu sta, voor de vrije weekends en de superlange zomervakantie die plotseling voor me uitgestrekt liggen!