dinsdag 6 december 2016

Koninginnen en openhaarden

Over and over, the only truth
Everything comes back to you

- Niall Horan

Knisperig fris. De lucht is hemelsblauw. Een winterkoude, zonnige doordeweekse ochtend. Op mijn fiets op weg naar mijn yoga les. Handschoenen aan. Een geluksgevoel. Dankbaarheid. Hoe fantastisch is het om in een land te wonen waar de seizoenen elkaar afwisselen? Ik houd van ijskoude winterdagen met veel zonlicht. Ik geniet van de aanloop naar Pakjesavond. Ik houd van de spanning in huis nu iedereen zijn surprise en gedichten verstopt heeft en de jongste dagelijks probeert uit te vissen wie wie getrokken heeft. In deze winterkou heeft de loodgieter eindelijk een gaatje in zijn agenda gevonden om de radiator op onze nieuwe zolder op te hangen. Dat betekent dat er vandaag urenlang geen kachel aankan. Oudste is thuis aan het studeren en we krijgen het die ochtend al snel koud. Warme chocomel is niet voldoende. Ik steek de openhaard aan. We hebben tenslotte meer dan voldoende houtblokken. Nu overvalt me het romantische gevoel dat ik heb als ik de openhaarden in de kasteelvertrekken zie branden in de Netflix serie ‘Reign’. Ik volg drie seizoenen van deze Amerikaanse serie dat over het leven van Mary Stuart, de koningin van Schotland (1542-1587) gaat. De ijskoude, Franse kasteelkamers worden met openhaarden verwarmd en verlicht met tientallen kaarsen. Sprookjesachtig. Onze haard heeft echter nog nooit een volle dag lang gebrand. In de avond kan het deurtje nauwelijks open van al het as wat zich opgestapeld heeft. Een huiselijk sfeertje dat versterkt wordt door het nieuws dat manlief stopt met reizen. Zijn zakenreisjes zullen binnenkort afnemen. Hij heeft een nieuwe baan aangeboden gekregen waarbij er nauwelijks tot niet gereisd wordt. Juist nu hij in het nieuwe jaar weer dagelijks thuis zal zijn verlaat onze oudste het nest om op kamers te gaan wonen. Net het weermannetje en het weervrouwtje. Ik vind het heerlijk dat mijn vent weer veel thuis zal zijn. Onze slaapkamer is bijna perfect. Een nieuw bed met extra groot dekbed wordt overmorgen geleverd. De loft wordt een heerlijk warm nest waar het op lange, koude avonden goed vertoeven is met een boek of tijdschrift.

Als ik mijn fiets in het donker langs het huis gezet heb en de warme huiskamer binnen stap staat de openhaard te branden en de pan met zuurkool dampend op tafel. Iedereen is thuis. Onze traditie is dat we zuurkool met worst eten op Pakjesavond - waar we ons op dat moment ook mogen bevinden op deze aardkloot. Ik heb een middag gewerkt en het was niet zo druk in de juwelier als we hoopten. Cadeautjes voor Pakjesavond worden meestal niet bij de juwelier maar de speelgoedwinkel aangeschaft. Het was een drukke, rommelige middag. Veel reparaties en ruilingen. Onze écht drukke dagen staan nog op stapel. We bespreken tijdens de maaltijd met elkaar hoe we de surprises geheimzinnig in de voorkamer krijgen zonder te verklappen wie wat gemaakt heeft. Spotify brengt sfeer met een afspeellijst met Sinterklaasliedjes. Ik breng ook een gevulde jute zak van Zwarte Piet naar beneden. Nu nog een dobbelsteen erbij en het gezellige avondje kan beginnen. Veel gedichten met herkenbare anekdotes. Hilarische surprises waar veel moeite voor gedaan is. Een knus avondje. Buiten een zichtbaar klein sikkelmaantje. Vanmorgen vroeg heb ik met Mark zo’n tien kilometer door het Mastbos gerend. De rijp toverde de wereld wit. Het waterige zonnetje maakte er een glanzend cadeautje van. Deze avond snoepen we ons allemaal rond en zijn tevreden met de geschenken van de Sint. We verplaatsen ons halverwege de avond naar de eettafel om Monopoly met chocolade straten te spelen. Ik geniet van de ontlading, van het gezin en de liefdevolle en respectvolle manier waarop iedereen met elkaar omgaat. Dat is mijn grootste presentje van vanavond. Mijn vriendin wees me deze week op de ontspannen manier waarop oudste kind en ik samen met elkaar omgaan. Hoe bijzonder dat is op haar leeftijd. Dát besef is ook een cadeautje.