dinsdag 27 december 2016

2017

Dankbaarheid is een bloemke dat in weinig hoven bloeit.
- Guido Gezelle

Heb jij dit jaar een dagboekje bijgehouden? Of een glazen pot met iedere dag één zin waar je dankbaar voor bent? Soms is het goed stil te staan bij je persoonlijke hoogtepunten en ze op te schrijven: daar word je extra dankbaar van. Een manier om meer geluk te vinden in je leven is het vaker stil staan bij wat je hebt en om daar dankbaar voor te zijn. Dankbaarheid tonen heeft heel gunstige effecten. Uit onderzoek blijkt dat dankbare mensen gelukkiger zijn, energieker, optimistischer, hulpvaardiger, spiritueler, geestelijk gezonder en minder materialistisch. Van dankbaar zijn word je gelukkig. Het is een krachtige manier om meer geluk in je leven te brengen. Dus stond ik even stil bij de momenten die me echt zijn bijgebleven uit 2016. Dit resulteerde in de volgende vier punten:
1. Ik heb me aangesloten bij een hardloopgroep. Vanaf maart van dit jaar trainde ik twee á drie keer per week met trainer Peter. We begonnen op de baan te trainen en vanaf het ingaan van de zomertijd trainden we in het bos. Deze training werd afgesloten met een vijf kilometer test waar ik bijna 37 minuten over deed. Vanaf dat moment ging ik langere rondes lopen door het Mastbos. Echt genieten. Langs bosmeertjes, herten, paarse heide en kleinere bospaadjes. Aarden. Met de wintertijd verplaatsten we ons weer terug naar de baan. Afgelopen week hebben we weer een vijf kilometer test gedaan en nu liep ik drieënhalve minuut sneller. Ik ben dankbaar voor mijn vooruitgang en het kunnen genieten van het hardlopen in de natuur.
2. In México had ik flink te kampen met gezondheidsproblemen. Ik had een myoom ter grootte van een halve grapefruit in mijn buik. Het voedende bloedvat naar de myoom heb ik in Mexico City af laten sluiten met een siliconen kraal. Afgelopen zomer was het al geslonken naar een grote knikker van drie centimeter doorsnee. Mijn beenmerg was in México zó aangetast door medicijnen dat ik enorm ijzertekort had en twee bloedtransfusies moest ondergaan om mijn beenmerg een flinke boost te geven. Mijn bloed was sowieso heel erg uit balans waardoor ik veel te hoge cholesterol- en bloedsuikerwaarden had. Dit heb ik door een suikervrij dieet gedurende een jaar weten terug te brengen naar gezonde waarden. Ik eet weer normaal, maar door het hardlopen en yoga blijven mijn bloedwaarden gezond. Ik ben zo dankbaar voor mijn gezonde lijf. Ik weet als geen ander dat je gezondheid je grootste goed is. Oók omdat we indertijd enorm geschrokken zijn van mijn longembolie. Ik moest acuut stoppen met de pil en slik tot op de dag van vandaag bloedverdunners.
3. Dit lijstje zou niet compleet zijn zonder mijn dankbaarheid te tonen voor de geweldige dagen die we dit jaar doorgebracht hebben tijdens het reizen met onze hippiebus. Onze road trip afgelopen zomer van drie weken door Europa was in één woord geweldig. Ik ben dankbaar voor de avonturen die we als gezin beleven met deze antieke VW bus. Op de bonnefooi de zon volgen vind ik heel opwindend. We fantaseren al een beetje over aankomende zomer. Alle drie de meiden willen weer mee. We dagdromen over een rondreis door Schotland. Of een zonniger land als Italië. Ik kan zelfs mijmeren over de reis naar Tibet die ik ooit met mijn lief wil maken met onze bus. Ik ben dankbaar voor de vrijheid en de dromen die deze bus met zich mee brengen.
4. Ik ben ook heel dankbaar voor mijn twee lieve yoga juffen in Nederland en México die op mijn pad gekomen zijn. Zij hebben van mij een yogi gemaakt. Yoga is geen geloof maar een manier van leven die mij veel heeft gebracht. Elke yoga les is een inspiratie. Ik heb geleerd ‘the most loving choice for myself’ te maken. Lief zijn voor mezelf. Mijn Mexicaanse juf heeft mij destijds zulke mooie inzichten gegeven waardoor ik onder andere een heel warm afscheid van mijn vader heb kunnen nemen. Daar ben ik oprecht dankbaar voor.
Vanzelfsprekend ben ik ook heel blij met mijn grootste liefde en de harmonie in ons gezin, maar ook de leveringen van de Hello Fresh box bijvoorbeeld of de écht bijzondere ontmoetingen met klanten bij de juwelier. Iedereen kent toch wel het gevoel dat je overvalt wanneer je kijkt naar de ondergaande zon en beseft hoe blij je bent met je leven? Je voelt je dankbaar voor alle mooie gebeurtenissen die jij hebt meegemaakt. Het gevoel dat het leven bijzonder is en speciaal. Ik wens mijn lieve lezers voor 2017 een gevoel van verbazing, erkenning en waardering toe voor het leven. Het leven is namelijk niet vanzelfsprekend. Het leven is een wonder.