dinsdag 15 november 2016

Vleugels

“You don't feel like your best self when you fall apart, but you have to fall apart to become your best self.”
― Richie Norton

Veel mensen op onze wereldbol leven nu in angst. Waarvan niemand dacht dat het kon gebeuren, gebeurde toch. Chaos in de wereld. Onvrede. Ik denk dat de wereld eerst flink moet schudden voordat er een positieve verandering kan plaatsvinden. Mijn yoga juf, een Amerikaanse, vergeleek het met het op z’n kop houden van je handtas. Alles valt er uit. Een leeg kauwgompapiertje, een dop zonder pen, verkreukte oude bonnetjes en wat losgeld. Er ligt een chaos voor je op tafel. Je scheidt het afval van je spulletjes en gooit de ballast weg. Je handtas is weer geordend en opgeruimd. Het is nu een chaos in Amerika en door de ballast kwijt te raken komt het uiteindelijk allemaal weer goed. Het heeft tijd nodig. Ze las tijdens de yoga les ook een brief van Einstein aan zijn dochter voor. Een fragment: “Toen ik de relativiteitstheorie voorstelde, waren er maar weinig mensen die mij begrepen en wat ik nu bekend zal maken aan de mensheid zal ook botsen met het onbegrip en de vooroordelen in de wereld. Ik vraag aan jou om de brieven te bewaren zolang als nodig is, jaren, tientallen jaren, totdat de maatschappij ver genoeg is ontwikkeld om te accepteren wat ik hieronder ga uitleggen. Er is een enorm sterke kracht die, tot nu toe, niet formeel door de wetenschap kan worden verklaard. Het is een kracht die alles en iedereen omvat en alles regeert en het zit zelfs achter ieder fenomeen dat zich in het universum manifesteert en nog niet door ons is gedefinieerd. Die universele kracht is LIEFDE.“ In yoga noemen we deze levenskracht trouwens prana. Einstein schrijft verder: “Als wij willen dat onze soort overleeft dan moeten we zin vinden in het leven; als wij de wereld willen redden en ieder levend wezen dat daarop woont dan is liefde het ware en enige antwoord. Misschien zijn we nog niet klaar om een liefdesbom te maken, een wapen krachtig genoeg om de haat, het egoïsme en de hebzucht die de planeet verwoesten, te vernietigen. Echter, ieder individu draagt een kleine maar krachtige liefdesgenerator bij zich, wiens energie erop wacht om losgelaten te worden.” Een mooie bevinding van een zeer intelligente, pragmatische onderzoeker.

Naast de grote verandering die zich nu in de wereld voltrekt gaat er ook een verandering plaats vinden in mijn eigen persoonlijke leventje. En in dat van ons gezin. Onze oudste dochter heeft een studentenkamer gevonden. Ze vliegt uit. Onder moeders vleugels vandaan. Gelukkig mag ik eerst een paar weken aan het idee wennen. Het huurcontract gaat pas het nieuwe jaar in. Ze is nu sowieso al weinig thuis, want ze brengt veel tijd op de Erasmus door. En bij haar nieuwe vrienden in Rotterdam. Ze heeft in haar rugzak standaard een tandenborstel zitten, want ze blijft vaak onverwachts bij haar studievrienden slapen. Haar nieuwe onderkomen is klein, maar ligt geweldig. Nabij dé hotspot van Rotterdam. De Witte de Withstraat. Hier kom je om lekker te shoppen, hippe barretjes te bezoeken en heerlijk te eten in uitstekende restaurants en cafés. Ze heeft met haar studievrienden al eens gegeten in restaurant Bazar waar ze - naar eigen zeggen - de lekkerste linzensoep van haar leven heeft geproefd. Bazar is straks op loopafstand van haar kamer gelegen. Ze had de ongelofelijke luxe dat na hospiteren bij twee kamers de keuze bij allebei op haar viel. De veel grotere kamer lag echter in een ongure buurt. Ze heeft een goede keus gemaakt. Ik heb zelf nooit op kamers gewoond tijdens mijn studie . Alhoewel ik veel tijd in de studentenkamers van mijn lief heb doorgebracht. We zijn gaan samenwonen aan het eind van onze studententijd. In een benedenwoninkje in Amsterdam-Oost. Op kamers wonen hoort een beetje bij het student zijn. Een groeimoment. Net zo’n groeimoment als de reis naar Azië die ons kind in haar uppie maakte. Ze blijft voorlopig in het weekend bij de supermarkt in Breda werken. We mogen dus nog wekelijks genieten van haar verhalen, haar mening en haar gezelschap. Ze spreidt langzaam haar vleugels om straks helemaal uit te kunnen vliegen.