maandag 10 oktober 2016

Breath of Fire

The energy of the mind is the essence of life.
- Aristotle

Een “Ooooohmmmm” geluid hoor ik uit ieders mond stromen. Bij elke beweging die we met onze armen maken zeggen we gedurende de uitademing “Ooooohmmmm”. Dat durft niet iedereen meteen. Sommigen zeggen het heel zachtjes en sommigen wachten eerst tot iedereen het zegt en doen dan mee. Er zijn ook een paar die hards, zoals ik, die het gewoon op hun eigen tempo doen. Waardoor je een soort zoemend geluid door de zaal hoort gaan. Alle klanken zijn in wezen trillingen. Net als natuurgeluiden. Eigenlijk bestaat alles wat wij waarnemen in onze omgeving uit trillingen…ook een steen, hout etc. Het geluid van Ohm verwijst naar Universele energie of hoe je het ook wilt noemen. Op de juiste manier uitgesproken is Ohm een sonore zoemklank die het dichtst komt bij de oorspronkelijke scheppingsklank, de trilling waarop de Universele energie trilt. Bij mij werkt het zo dat als ik me tijdens de yoga oefeningen concentreer op het zeggen van Ohm dat mijn hoofd leeg raakt van gedachten. Ik kan nergens anders aan denken. Ik moet me concentreren op mijn ademhaling die bij het uitademen het Ohm geluid moet maken. Heel verkwikkend voor mij. En dát was precies wat ik nodig had deze week. Ik ben behoorlijk op de proef gesteld afgelopen weken. Ik heb een proces doorgemaakt dat ik nooit eerder heb doorgemaakt. Het hoort, denk ik, een beetje bij het omgaan in een groep vrouwen. Ik heb nooit eerder met een groepje vrouwen gewerkt waarin geen enkele man een rol speelt. Er is gewoon géén man in de groep. Dat geeft een bepaalde dynamiek. Het verloop in mijn team collega’s is behoorlijk groot. Ik heb vier vrouwen zien vertrekken en één vrouw overspannen zien raken. En dat binnen een tijdsbestek van negen maanden. In een team van maar zes vrouwen. De negativiteit was zo groot. Ik werd er zo onzeker van dat ik laatst met een ontslagbrief, brandend in mijn tas, naar mijn werk fietste. Ik had verschillende scenario doorgenomen van het gesprek, maar het gesprek verliep heel anders. Ik werk er nog en we hebben na mijn gesprek een heftig en eerlijk gesprek gehad met het hele team. Buiten de winkel. Mijn manager bleek om dezelfde reden als ik al een tijdje te solliciteren naar een andere baan. Toch hebben we gezamenlijk afgesproken om met een schone lei te beginnen. Er vielen wat tranen. Er werden handen geschud. Beloftes zijn gemaakt.

Na een dergelijke week had ik tijdens mijn yoga les vooral behoefte aan rust. Een leeg hoofd. Ontspanning. Zoals zo vaak kwam mijn yoga juf met de juiste oefening voor dat moment. Breath of Fire is zonder twijfel de meest verfijnde adembeheersing. Het is een geweldige tool die helpt tegen angst, zenuwen, angst, pijn en depressie. Precies wat ik nodig had! De manier waarop we voelen is direct gerelateerd aan de manier waarop we ademen. Bij het omgaan met moeilijke of stressvolle situaties is ons lichaam onbewust geneigd om het diafragma (onderbuik) in te trekken. In dit gebied bewaart het lichaam al zijn emoties. In India zeggen ze dat als de derde Chakra (onderbuik) niet in balans is een persoon niet gezond kan zijn. Het maakt niet uit hoeveel medicijnen die persoon inneemt. Een manier om je derde Chakra weer in evenwicht te brengen is door het doen van Breath of Fire. Het laat alle opgebouwde angst en nervositeit los. Breath of Fire dwingt het diafragma in en uit te bewegen en heeft een directe impact op het gebied onder je navel, daar waar je emoties zitten. Het helpt het hart en de bloedsomloop door het spoelen van de giftige stoffen uit je bloed. Deze ademhaling masseert ook je inwendige organen. Je krijg het er erg warm van en zoals mijn yoga juf zegt worden dan je emoties, die je niet meer nodig hebt, door je innerlijke vuurtje verbrand en verteerd. Hoe dan ook, ik had weer een heerlijke relaxte yoga les die anders was dan de meeste andere lessen, maar zó broodnodig voor mij!