maandag 26 september 2016

Con todo mi cariño

De kern van het geluk: degene willen zijn die je bent.
- Erasmus

“Met al mijn liefde. Met al mijn liefde heb ik dit gemaakt voor jou. Met heel mijn hart houd ik van jou.” Prachtige liefdevolle zinnen. In het Spaans klinken ze nog veel mooier. Deze week kreeg ik een pakket uit Barcelona. Van mijn beste Mexicaanse vriendin. Mijn yogajuf uit Puebla. Ze was heel kort in Europa. Ze maakt nu een rondreis door Rusland. Met de trein. Vanuit Barcelona stuurt ze me zelfgemaakte placemats voor de hippiebus en een zelfgemaakte tas. Susana is de meest warme persoonlijkheid die ik ken. Ze heeft de grootste bruine ogen waar ik ooit in heb gekeken. Ik heb er ook heel vaak tranen in zien opwellen. Zo’n gevoelig, mooi mens. Mexicanen uiten hun liefde veel makkelijker dan Nederlanders. Ze omhelzen je dagelijks en ‘ik hou van je’ hoorde ik meerdere malen per week van haar. Ik liet haar daar achter terwijl ik zelf weer vertrok naar die wereld die zij nauwelijks kent. Presteren, stress, consumeren. Toen ik weer hier was had ik in vijf minuten al haar lessen kunnen vergeten. Maar door haar niet aflatende stroom van inspirerende foto’s, teksten en ingesproken persoonlijke berichten is dat gelukkig niet gebeurd. Ze was mijn steun en toeverlaat daar in México en vaak is ze het hier - aan de andere kant van de wereld - nog steeds. Als ik in de hectiek van alle dag vergeet te genieten van onze groene voortuin, de warme herfstzon of de duizenden beukennootjes die nu voor de deur vallen wijst zij me erop. Wees dankbaar voor de vier seizoenen die elkaar opvolgen, of de mooie Hollandse natuur. Zij laat mij mijn wereld door haar ogen zien. Ze leert mij pas op de plaats te maken als ik sneller wil dan de daadwerkelijke snelheid van het leven.

Mijn werk bij de juwelier is vooral complex vanwege al het papierwerk dat nodig is om steeds te verifiëren dat de sieraden nog op onze voorraad staan. Alles wat de winkel in of uit gaat wordt drie keer gecontroleerd. Als je deeltijds aanwezig bent mis je vaak belangrijke stappen. Je maakt het proces niet af omdat je weer een paar dagen thuis bent geweest of je pakt iets op wat je nooit gestart bent. Altijd je koppie erbij houden dus. Sowieso meer dan in elke andere winkel vanwege de hoge waarde van de koopwaar. Altijd opletten dus. In onze winkel is op een dag op heel sluwe wijze een verschrikkelijk kostbare armband gestolen. Op de camera’s zie je het onder je ogen gebeuren. Ongeloof. Zo slinks en brutaal! De dievegge heeft daarna nog een hele tijd ogenschijnlijk rustig aan een tafeltje in onze winkel gezeten terwijl het juweel in haar jaszak brandde! Deze onbeschofte diefstal werd trouwens onlangs uitgezonden op televisie bij ‘Opsporing Verzocht’. De meeste van mijn klanten zijn echter blije mensen die iets te vieren hebben. Máár…er zijn ook klanten bij… Zeurpieten die klagen, die het oneens zijn met een beslissing van de goudsmid of de horlogemaker, die weinig begrip hebben of die hun stem verheffen in een overvolle winkel. Klanten waar je je handen vol aan hebt omdat er altijd iets met spoed geregeld moet worden en waar veel aandacht en tijd aan besteed moet worden. Zulke consumenten slurpen energie uit je lijf. Je ontmoet ze gelukkig niet dagelijks. Met yogalessen op mijn vrije dagen en hardlopen in de avonden blijf ik lekker in balans. Soms is mijn hoofd na een werkdag leeg, en soms juist helemaal vol. Thuis hebben mijn lief en kinderen ook mijn aandacht nodig in hun levens vol nieuwe indrukken. Susana opent mijn ogen. Kijk om je heen met liefde. Wees dankbaar voor je mooie gezin. Geniet van de wonderlijke natuur. Zo’n pakketje van haar - gevuld met liefde – maakt mijn dag weer ontspannen. Ze heeft me destijds leren masseren. Ze heeft mij vaak genoeg gemasseerd. Ze heeft me leren ontspannen. Ze leert me ontspannen de wereld in te kijken. Dat is haar allergrootste cadeau aan mij. Gracias mi amiga. Te quiero por siempre.