maandag 6 juni 2016

Paardenfluisteraar

De natuur, elke bloem en elke boom, elk dier heeft ons een belangrijke les te leren, als we maar wilden stilstaan, kijken en luisteren.
- Eckhart Tolle

“Help! Zit dat beest nu in mijn haar te ruiken? Hij ademt heel hard bij mijn oor!” gil ik uit. We zijn in een stiltegebied. Een natuurgebied met wilde paarden. We kamperen met de hippiebus aan een meer in Flevoland. De kinderen zwemmen de hele dag of hangen aan ons rubberbootje te spetteren. Mark, mijn zus en ik genieten ervan dat de kinderen zoveel plezier hebben. Er zijn vier wilde paarden bij dit strandje. Ik lig met mijn handdoek op de omgekeerde rubberboot te relaxen in de zon. Eén van de paarden hijgt hard in mijn oor. Toen we hier aan kwamen waren de paarden meteen heel aanhankelijk. We hebben lekker met ze gekroeld en wilden toen ons eigen ding gaan doen. De paarden liepen echter mee naar het strandje. Zij gingen dáár water drinken waar onze kinderen aan het dobberen waren. Ze gingen precies naast mijn handdoek grazen en hingen bij mijn zus in haar nek te hijgen die op haar buik, op een houten bankje, een boek probeerde te lezen. Goed naar een dier kijken haalt je uit je hoofd zeggen ze. Het brengt je in het hier en nu, want een dier is altijd in het hier en nu. Door bijvoorbeeld met een paard te kroelen (of vlechtjes in zijn manen te maken zoals wij!) ontstaat er een moment van verstilling. Deze ‘wilde’ paarden wilden alleen steeds méér momentjes met ons. Uiteindelijk hebben we de rubberboot met water gevuld en in het gras gezet. De vier paarden vonden het een feest! Ze dronken eruit en speelden ermee. Als ze hun been erin wilden zetten raakte ik hun onderbeen aan en zetten ze hun hoef weer buiten de boot. Ze likten en kwijlden de boot vol. De boot hebben we daarna flink schoon gespoeld in het meer. Eind van het kampeerweekend hebben we de halflekke boot maar achtergelaten bij het vuil. Tóch wel bijzonder die aanhankelijke paardjes.

Het festivalseizoen is in volle gang. Festivals zijn hip. Festivals schieten nu als paddenstoelen uit de grond. Festivals heb je in alle soorten en maten. Dit weekend was het ‘Uit je Tent’ Festival in de provincie Flevoland. Kamperen op plekken waar het normaliter niet mogelijk is. Bij festivals draait het natuurlijk allemaal om gezelligheid. En een vrolijk zonnetje. Wij hebben veel lol gehad tijdens het ‘Uit je tent’ Festival. De zon scheen uitbundig. We hebben samen gebarbecued, zelf brood gebakken in ons kampvuur en marshmallows geroosterd. De boswachter had gezorgd voor droog brandhout. Samen ontbeten. Het spel KUBB, Zweeds outdoor spel, met z’n allen gespeeld. Mark en ik hebben ook voor het eerst in de gerenoveerde hippiebus geslapen. Vrijdagavond heb ik tot heel laat nog met een collega de gordijntjes in elkaar gezet. Zij achter de naaimachine. Ik met draad en naald. Het flink doorwerken was niet voor niks. De retro gordijntjes met rood en paars staan geweldig! Bij de achterklep had ik ze extra lang gemaakt. Zo slapen we dus met de achterklep open. Middenin het bos wakker worden met zingende vogels en genieten van de frisse lucht. Het bed was zeker ruim genoeg. Met de klep open slapen vind ik een extra-dicht-bij-de-natuur gevoel geven. Ook rijden in onze bus vind ik zó leuk. Lekker hoog, achter een groot stuur. Mensen die blij naar je zwaaien of even toeteren. Ik word gewoon zo blij van onze hippiebus!