zaterdag 20 februari 2016

Liefdesdans en Napoleon

Liefde is geen raadsel. Liefde is een dans.
- Sue Johnson

Liefde voor mensen en voor dieren kun je tot in je tenen voelen. Kun je ook liefde voelen voor je huis? In de hal schijnen zonnestralen door de gekleurde glas-in-lood ramen. De kleuren van de ramen spiegelen op de witte wanden van de hal. Toen we dit huis kochten was deze hal net de binnenkant van een sigarendoos. Alles was met bruine houtjes dichtgetimmerd. De hal was écht heel erg donker. Voor de ramen hingen zware, donkerblauwe fluwelen gordijnen van de vorige bewoonster. Ook zaten er voorzetramen voor de originele glas-in-lood ramen en hingen er vitrages. Nu alles in dubbelglas is gezet en de diepe kozijnen opnieuw wit gelakt zijn, zijn het echte blikvangers geworden. Vooral met de nieuwe, blinkende raamopeners van firma Weijntjes uit Amsterdam er op. Ik ben er zo blij mee! Het vrolijk gekleurde raam in onze toilet is nog nooit zo mooi te zien geweest nu het voorzetraam uit het kozijn is gehaald. Alles is meteen zo sfeervol in huis. Vooral de afgelopen dagen dat de zon uitbundig schijnt! En nu helemáál, nu ik alle ramen gelapt heb. Kun je verliefd zijn op de warme zonnestralen die in je huis vallen? Liefde blijft altijd veranderen, stromen, botsen en wervelen. Zo verandert mijn gevoel voor ons huis ook. De ene week ben ik moe van alles wat nog opgeknapt zou kunnen worden in huis. De andere week ben ik dat lijstje vergeten en huppel ik blij over de traploper naar beneden, de hal in met de prachtige granieten vloer. Dan dans ik zo de lichte voorkamer in met de en-suite boekenwand. En zwier ik door de schuifdeuren met glas-in-lood naar de achterkamer met de originele marmeren schouw. Ik kan soms zó blij worden van dit huis!

Zelfs zonder meubelen straalt het huis al warmte uit. Zelfs zonder perfectie straalt het zoveel geschiedenis uit. Een huis met een verhaal. Ik voel liefde voor de oude magnolia die krom over het pad in de grote voortuin groeit en die op het punt staat te gaan bloeien. Ik voel veel genegenheid voor de verschrikkelijk oude beukenboom voor ons huis. De boom die Napoleon langs heeft zien gaan. Echt waar! Van 1810-1813 werd namelijk door de koning van Holland, Lodewijk Napoleon Bonaparte destijds, de Napoleonsweg aangelegd van Antwerpen via Breda naar Amsterdam. Onze boom stond in een bomenrij langs deze weg. Als enige boom overgebleven na twee eeuwen, dat wel. Er is een heuse strijd gestreden om het behoud van deze prachtige oude beuk! Beuken kunnen wel twee- tot driehonderd jaar oud worden. Ik gun het onze boom. Liefde is als een dans. Soms zit je samen in een flow zoals ik vandaag in ons huis en soms trap je op elkaars tenen. Als het tocht in huis, de trappen kraken en de scheuren in de muren tevoorschijn piepen lijkt het of we naar totaal andere muziek luisteren. Maar vandaag voel ik me zo blij in dit prachtige vooroorlogse pand! Als je jaren weg geweest bent kijk je met andere ogen naar Hollands erfgoed. Dit huis heeft zoveel typisch Hollandse details. Zoals de kleur van de stenen in de buitenmuur en de voegstijl. Zoals de granieten entree bij de voordeur. Zoals de grote voortuin met het slootje (wij zeggen ook wel kasteelgrachtje) die onze tuin van de openbare weg afscheidt - en waar iemand zijn auto pardoes eens in geparkeerd heeft! De brede trap naar boven waar net als nu oorspronkelijk een traploper op heeft gelegen. Het keldertje met raam waar het zwaard van de eerste bewoner, een officier van de marechaussee, nog steeds de wacht houdt. Alle paneeldeuren. Ik ben ook écht verzot op de prachtig hoge paneeldeur in de keuken! Vandaag zitten het huis en ik in een verliefde flow. Het warme zonlicht streelt mijn armen als ik op de bank zit. Ik houd van dit huis!