zaterdag 30 januari 2016

Inspiratie en edelstenen

Je zoekt naar antwoorden, inzicht en wijsheid die je al bezit.
- Karen Maezen Miller

“Weet u waar de grote winkelstraat is, meneer?” De oudere, vriendelijke meneer bleef gezellig naast me lopen. “Waar gaat u zo vroeg naar toe, mevrouw?” En zo wandelden we die dinsdagochtend samen vanaf het station van Tilburg naar de binnenstad. Het duurde misschien een kwartiertje. In die tijd vertelde hij mij over leren relativeren tijdens zijn pelgrim voettocht van drie maanden, en dat hij helaas geen kinderen heeft mogen krijgen. En dat hij deze ochtend op weg was naar zijn beleggingsclub. Hij woont in Oisterwijk. Ik vertelde hem over mijn expat leven en drie grote kinderen. Toen onze wegen scheidden schudden we elkaar de hand en wensten elkaar een fijne dag. We gingen ieder ons eigen weg. Heel kort hadden we een kijkje in elkaars leven gekregen. Dit zou wel eens een inspirerende dag kunnen worden! Er volgde een onthutsend gesprek op mijn mobiel telefoontje met de timmerman waarin hij meldde dat bij mij thuis alles in het honderd liep. Ik heb de timmerman naar huis gestuurd, de schilder afgebeld en heb de thuissituatie meteen achter me gelaten toen ik de krakende trap boven de juwelierswinkel op klom om allemaal nieuwe mensen te ontmoeten.

Een cursus voor nieuwe medewerkers van de juwelier waar ik sinds een maand voor werk. De cursusleider Rick bleek er al meer dan dertig jaar te werken en mocht ons inwijden in het vak. De vier andere vrouwen - met zwaar zuidelijk accent - kwamen ook niet uit het juweliersvak. We vonden het spannend maar hadden er zin in. De uren vlogen voorbij met voorbeelden uit de praktijk, naspelen van verkoopgesprekken en het leren inventariseren van de wensen van de klant. Wij mogen in de winkel uit veiligheidsoverwegingen maar drie sieraden mee naar het tafeltje van de klant nemen. Heel belangrijk is het dus om goed te begrijpen wat de klant zoekt. Tachtig procent van alle aankopen bij een juwelier zijn mijlpalen in iemands persoonlijke leven. Tachtig procent van de klanten heeft dus iets te vieren. Belangrijke verjaardagen, diploma’s, huwelijk, verloving, rijbewijs, een geboorte of het uitlopen van een marathon. Dat is natuurlijk heel erg leuk! Deze mensen mag ik helpen een mooi bijpassend sieraad uit te zoeken. En daarom is het belangrijk om te leren ontiegelijk veel open vragen te stellen. Dat is helemaal niet makkelijk. Het is moeilijk. Maar heel leuk. Aan het eind van de dag, toen ik aardig murw was, kon ik terug kijken op veel nieuw opgedane inspiratie. Handvatten en inzichten om klanten sneller en beter te helpen met de juiste juwelen. Wist je dat maar 7% van de aankoop beslissing gebaseerd is op de daadwerkelijke sieradenkennis van de verkoopster? Het grootste deel wordt bepaald door haar houding en haar stem. Hoe bizar! Een inzicht waar ik iets aan heb als ik weer een verliefd stelletje in de winkel aanspreek die trouwringen willen uitzoeken waar ik nauwelijks iets van af weet of een oudere heer mijn hulp vraagt op zoek naar oorbellen voor zijn vrouw met specifieke edelstenen waar ik nog nooit van gehoord heb. Een inspirerende dag is het zeker geworden. Door deze cursusdag besef ik: er is een zaadje aanwezig. Op een dag zal het zich openbaren als een bloem. Mijn werk wordt er alleen maar leuker door.