vrijdag 11 oktober 2013

Varkenskoppen op een stapel


Als je een vrouw vlug wilt leren kennen moet je met haar gaan winkelen.

“Vind je het ook leuk om naar onze bijeenkomst van expat-vrouwen te komen?”, wordt mij op het schoolplein gevraagd. Nu het nieuwe schooljaar begonnen is blijken er een aantal vrouwen uit het buitenland in Puebla te zijn komen wonen. En één daarvan, een Argentijnse, is erg actief. En dus zit ik op een donderdagochtend na mijn yogales, in mijn yogakleding, in een chique club met elegante dames van een ontbijt te genieten. We zijn met z’n zessen en allemaal getrouwd met een directeur van een internationaal bedrijf. Ze wonen allemaal in La Vista, een woonwijk met poepiedure villa’s en penthouses. Ze zijn ook allemaal lid van de Countryclub die in de wijk gevestigd is met een tropisch zwembad, fitnessclub en grote golfbaan erbij. Ik ben de enige die erbuiten woont en die op dat moment sportkleding aanheeft… De dames blijken echt aardig te zijn en komen overal vandaan: Argentinië, Costa Rica, Chili, Spanje en Zweden. De laatste is niet nieuw, ze is al een jaar mijn vriendin hier in México. Op de maandag die volgt ga ik met de Argentijnse en haar makelaar naar een grote markt in Cholula, niet ver van mijn  huis. Het is een leuke, grote markt en ik ben verrast door alle onbekende groenten en fruit die ik zie. (zie ons fotoalbum) Zelfs al woon ik hier ruim een jaar en ben ik al vaker naar andere markten geweest. Ik zie varkenskoppen opgestapeld liggen en vele dode kippen op een rij, hangend aan de rand van de tafel. De Argentijnse kent veel van het tropische fruit en koopt allerlei groenten (zelfs eetbare bloemen) die ik niet ken. Ik proef wat dingen en neem wat tropische dingen mee zoals vijgen in honing, guayabas en mijn normale fruit en groenten. Ook dingen die ik niet eerder heb gekocht, maar waarvan ik op mijn cursus voedingsleer heb geleerd dat ze heel gezond zijn zoals verse bieten en blue berries. Ik herken ook andere groenten en slasoorten van mijn cursus, maar ik weet niet hoe ik ze klaar moet maken, dus dat laat ik maar even zitten. Als de Argentijnse haar tassen vol heeft en ik met een zware mand loop te zeulen doet ze iets waar ik nooit aan zou denken. Ze vraagt bij een marktkraam of er iemand is die onze tassen wil dragen! Als een echte Latina vindt ze een jongen die de tassen en mijn zware mand naar onze auto’s brengt voor een fooitje. We kopen nog even verse bloemen voor een piepklein bedrag – en krijgen van de bloemenverkoper allebei een roos cadeau – en lopen dan door de drukte naar onze auto’s.

Veel auto’s hier in Puebla hebben een ronde sticker met een kruis in de cirkel dat vol staat met letters die geen woord vormen. Eerlijk gezegd dacht ik dat het misschien iets met yoga of met iets spiritueels te maken had.  Zoals het symbool van Ohm.  Maar onlangs zat ik met een moeder van school iets te drinken bij Starbucks en toen greep ik mijn kans. Zij droeg namelijk een ketting met hetzelfde ronde symbool als de auto’s, maar dan als hangertje.  Ze vertelde dat het een teken tegen exorcisme was… Dat klonk even heel eng, maar ze bedoelde dat het symbool haar beschermde tegen heksenkracht, de Satan , slechte geesten, tegen onweer, tegen besmettelijke ziekten en persoonlijke verleidingen. Het helpt ook bij de gezonde geboorte van kinderen. Het blijkt dus een heel erg katholiek symbool dat al stamt uit de elfde eeuw. Er wordt in oude geschriften over geschreven als de medaille van Sint Benedictus, of in het Spaans San Benito. Het verhaal gaat dat agressieve monniken deze strenge Benedictus wilden vergiftigen. De beker waar het gif in zat viel kapot toen Benedictus het wilde zegenen en een raaf kwam aan vliegen en nam het vergiftigde brood mee. Op de munt staan deze symbolen ook, maar ook teksten en één daarvan is “Ga weg, Satan” . Deze oudste en meest geëerde medaille beschermt dus tegen gif en het kwaad. Ze gebruiken het als een hanger aan een ketting, aan een rozenkrans, als munt in je portemonnee, als sticker op je auto of je kunt de medaille in je auto of huis bewaren. Ze storten het ook vaak in de fundering van een huis of in het midden van een kruis. Je kunt je medaille laten zegenen door een priester waarbij een tekst opgezegd wordt en daarna wordt de medaille besprenkeld met heilig water. Volgens een tekst uit 1896 mag je de hanger dragen, maar als je iets heel speciaals ermee wilt bereiken is het advies om op een dinsdag vijf Gloria’s (gebed), drie Ave Maria’s en dan nog drie Gloria’s op te zeggen om zeker te zijn van de bescherming van Sint Benedictus.