vrijdag 4 oktober 2013

De kracht van onze aarde


Er is geen oprechter liefde dan de liefde voor lekker eten.

“Ik vind het prima dat we gezonder gaan eten hoor, maar dit lust ik allemaal niet!” zei Anthe toen er een gezonde, maar nog niet eerder geserveerde rauwe salade naast de lasagne op tafel stond. Olijven, linzen, tuinkers, cherrytomaatjes en komkommer. Inderdaad, we gaan gezonder eten.  Clean eating is een nieuwe trend, en een hele gezonde! Het betekent niet dat je je appeltje wast voordat je hem opeet, of eet terwijl je schoonmaakt in huis. Welnee, het betekent dat je schone producten eet die puur zijn en heel gezond. Geen kant-en-klare maaltijden. Deze ommezwaai is mijn leven gekomen toen ik een maand geleden een holistische voedingsleer cursus gestart ben. Stapje voor stapje leren we wekelijks wat gezond is voor lichaam en geest. De zon, aarde, lucht en water creëren samen unieke, hoogwaardige voedingsstoffen die ons helpen het optimale uit ons eigen leven te halen. Als je één en ander opzoekt op internet denk je dat je eigenlijk alles wel al redelijk gezond eet, maar als je er dieper induikt blijkt het toch van niet. Zo eten wij bijvoorbeeld altijd volkoren brood, maar ook cornflakes voor ontbijt. En dat laatste staat stijf van de suiker! Dus eten we nu volkoren en suikervrije cornflakes. Ook bak ik de pannenkoeken nu met biologisch volkorenmeel. Pasta aten we sowieso altijd volkoren, rijst met een zilvervlies. Maar nu heb ik kennis gemaakt met quínoa, een glutenvrije graansoort uit Perú met een nootachtige smaak. We vinden het allemaal lekker. Het wordt een superfood genoemd, omdat het rijk is aan vitamines en mineralen precies de juiste eiwitten bevat. Het is zelfs zo dat 2013 het jaar van quínoa wordt genoemd! Mijn cursus is natuurlijk in het Spaans en ik begreep van de juf dat je voor het koken de quínoa zaadjes eerst moest wellen in water. Dat had ik dus verkeerd begrepen! Toevallig las ik op internet dat je de zaadjes juist heel goed moet wassen voor het koken, omdat de zaadjes bedekt zijn met een dun laagje saponine. Naast een bittere smaak is dit stofje namelijk ook giftig… En zo verandert er elke week iets in de maaltijden die ik bereid die er stap voor stap voor zorgen dat we gezonder gaan eten zonder E-nummers en geraffineerde suikers. Deze manier van leven en eten zorgt er voor dat giftige stoffen uit je lijf verdwijnen, voorkomt enge ziekten, verlaagt je cholesterol en doet je fitter voelen. Mijn cursus duurt tot Kerstmis en tegen die tijd eten we meer zaadjes en noten, rauwe groenten, alles volkoren, minder suiker en meer superfoods zoals blueberries of quínoa. Uiteraard zoveel mogelijk organisch van lokale boeren. De foto’s in de cursus zijn zo kleurig en komen je zó tegemoet dat je gewoon vanzelf trek krijgt in een fris gezond groentesapje of rauwe groenten en fruit!

“De club gaat pas om 11.30 pm open!”  horen we als onze vrienden ons staan op te wachten om een avondje te gaan stappen. Het is lang geleden dat Mark en ik écht een avondje zijn gaan stappen en dansen. Sterker nog, dit is de eerste keer in México dat we ’s nachts uit gaan. Maar we gaan eerst ergens wat eten en daarna worden we na een bodycheck via een binnendeur toegelaten in de club. Een heel hippe club met een verlichte dansvloer, een verlichte muur en een heuse stoommachine. Er worden ons twee (!) obers toegewezen. We gaan zitten aan een klein tafeltje pal aan de dansvloer. Er wordt nog niet gedanst en als je goed oplet zie je dat er op dat moment meer obers en personeel rondlopen dan gasten. Onze bestelling staat op tafel en elke keer als we ons glas opgetild hebben en het servetje is nat dat eronder ligt, komt één van de obers het vervangen voor een droog servetje. Ik krijg de kriebels ervan. Ook als onze vriend een sigaretje opsteekt (ja, er mag binnen gerookt worden!) komt de ober om het pakje sigaretten weer recht te leggen. We kijken onze ogen uit, maar we dansen niet. Anderen ondertussen wel. De muziek is teveel beat en te hip. We gaan naar buiten en lopen een andere nachtclub in. Daar is live muziek en er wordt veel gedanst. Er is echter geen echte dansvloer, voor het podium staan ook tafeltjes en stoelen. Maar iedereen danst eromheen. Als de salsa ons te pakken heeft dansen we een eind weg. Als ik met onze vrienden sta te dansen en Mark bij onze spulletjes en drankjes aan tafel zit komt er een vrouw naar me toe. Na de standaard vragen als “waar kom je vandaan?” en “welke taal spreek je?” vraagt ze of onze vriend mijn man is. En na het ontkennende antwoord vertelt ze dat een vriend van haar mij erg leuk vindt. Ik moet hem teleurstellen dat ik getrouwd ben en ik moet als bewijs Mark aanwijzen aan het tafeltje. Veel later als ik met Mark sta te dansen komt er een man en die vraagt waar mijn vriendin gebleven is.  Hoezo dan? Hij vindt haar erg leuk en het interesseert hem niet dat ze getrouwd is.  Jammer voor hem, het interesseert haar wel. Mijn vriendin en ik zijn toch een beetje gevleid die avond… In de club worden niet alleen veel glazen drank geserveerd maar ook hele flessen. Die mag je – als er wat over is – ook mee naar buiten nemen. Buiten staan de enorme bolides voor de deur geparkeerd. Het is een machogebeuren daar. De mannetjes van de valet parking draaien met veel bravoure de dure auto’s klaar om weg te rijden. De eigenaars staan nonchalant te wachten. Weer kijken we onze ogen uit. Jonge binkies van net twintig  rijden weg in dure Porsche’s en BMW ‘s. Waar is de tijd gebleven dat je op je oude fiets met je vriendinnetje achterop je bagagedrager naar de disco fietste?