vrijdag 13 september 2013

Sociaal netwerk


Compassie en liefde zijn niet slechts luxe. Ze zijn essentieel voor de voortdurende overleving van onze soort.
- De Dalai Lama 

Opeens word ik door Mark gebeld dat zijn collega’s uitnodigingen van mij krijgen via mail. Via LinkedIn. LinkedIn is een zeer succesvol sociaal online netwerk en gericht op vakmensen. Je kunt er je oud studiegenoten en collega’s mee terug vinden. Of je aansluiten bij groepen in jouw vakgebied. Sinds juni zijn er wereldwijd al 225 miljoen geregistreerden.  Mark’s collega’s  hebben Mark op mijn uitnodigingen aangesproken, want sommigen collega’s hadden zelfs al twee maal zo’n verzoek van mij mogen ontvangen. Nogal dwingend. Het vreemde is alleen dat ik nog nooit uitnodigingen via LinkedIn heb verstuurd! Ik ken hun namen niet eens, moet je nagaan hun mailadressen! Het belangrijkste doel van LinkedIn is leden gebruik te laten maken van elkaars (zakelijke) netwerk. Dat gebeurt door contacten te leggen met anderen die je vertrouwt. Hoe worden die linken gelegd dan?? Volgens mij doen ze dat bij LinkedIn  zelf: LinkedIn gaat op zoek naar verbindingen in het netwerk van mijn netwerk. Veel mensen hebben hun mailadres in hun profiel staan. Dus dat is dan kinderwerk om te linken. Ik ben al jaren lid van LinkedIn en heb nooit problemen gehad. Sterker nog ik vind het altijd wel leuk om te zien dat ze groepen voorstellen om lid van te worden  of logo’s aanbieden van de bedrijven waar je gewerkt hebt. Heel professioneel allemaal. Totdat ik dus kennelijk onlangs onopzettelijk vreemde mensen uitnodigde om met mij gelinkt te worden. Ik ging me er eens in verdiepen en kwam er achter dat je bij je verzonden berichten je eigen uitnodigingen terug vindt. Nota bene 226 uitnodigingen heb ik verzonden! Ik kwam er ook achter dat je al die invitaties kunt terug trekken en dat ben ik dus maar gaan doen.  Ik heb elk verzoek handmatig terug getrokken. Er stonden tientallen namen tussen die ik niet eens ken, althans niet het mailadres. Leuk is wel dat ik van mensen berichten krijg die ik al (te) lang niet gesproken heb. Bij LinkedIn ligt privacy heel gevoelig. De meeste mensen zoals ik weten niet eens dat zij kunnen instellen wat anderen van hen kunnen zien en hoe LinkedIn het best voor je kan werken. Je kunt zelfs een cursus volgen “Hoe linkedIn nu echt te gebruiken”. Het is duidelijk dat ik er nog niet de ballen verstand van heb, ook al gebruik ik het al jaren. Ik denk wel dat het een goed middel zou zijn om mijn kaartenwinkel te promoten – toch maar eens in verdiepen….

Ik zit in de yogales en we hebben het over de zintuigen die gekoppeld zijn aan organen en emoties. Onze zintuigen hebben we om de wereld om ons heen waar te kunnen nemen. Er zijn vijf zintuigen en iedereen kent ze natuurlijk: het zicht - het gehoor - de reuk - de smaak - en de tastzin of het gevoel.  We hebben oren om te horen wat er om ons heen gebeurd. We hebben ogen om te zien wat er is. We hebben onze neus om te ruiken. Onze mond om te proeven en onze huid om aan te voelen, zoals pijn bijvoorbeeld. Naast deze vijf zintuigen hebben we ook een zogenaamd zesde zintuig waar we ook mee kunnen waarnemen. Al deze zintuigen zijn bedoeld om ons lichaam te beschermen en te zorgen voor het voort bestaan. Met deze zintuigen kunnen we alles van de buitenwereld waarnemen. En als onze zintuigen een gevaarlijke situatie signaleren, zoals het proeven van bedorven voedsel of als we een brandlucht ruiken, dan ondernemen we als vanzelf actie om ons lichaam te beschermen. Zo garanderen we het voortbestaan van ons lichaam. Onze zintuigen liggen in ons biologische lichaam besloten en hebben direct contact met onze organen. Deze laatste uitspraak komt uit de Chinese oude wijsheid chi kung. De lever werkt bijvoorbeeld samen met de ogen. Waar ook weer een emotie aan gekoppeld kan worden namelijk boosheid. De vier hoofd emoties zijn boosheid, verdriet, blijheid en angst. Deze emoties geven dus weer hoe we ons voelen. Ze worden door een bepaalde situatie opgeroepen of kunnen spontaan optreden. De lever is dus gelinkt aan de ogen en deze geven denkimpulsen en emotionele impulsen door, maar in je ogen zijn ook levenservaringen af te lezen -  ervaringen die onze ziel iets brengen. In deze speciale yoga les mogen we na de dagelijkse oefeningen onze ogen bedekken met een shawl. We gaan een leuke oefening doen met het emotioneel schoonmaken van ons lichaam. En we gebruiken daarbij onze zintuigen. Het hart is bijvoorbeeld overduidelijk een spiritueel orgaan en het lijkt misschien merkwaardig dat het in verband wordt gebracht met de tong. Maar de tong is een zeer belangrijk zintuiglijk orgaan, en kan eigenlijk zeer vele zintuiglijke impulsen omzetten: de smaak via de smaakpapillen, het geluid, via zijn vormende functie, het gevoel via zijn zeer hoog ontwikkelde tastzin (kleine kinderen onderzoeken niet voor niets met de tong) en de reuk, die hij omzet in smaak. We hebben aan het eind van deze yoga les dus een shawl voor onze ogen en krijgen iets op onze tong gelegd - een blaadje van een plant. Daarna krijgen we een koude steen in ons hand gelegd en een stukje schuurpapier in onze andere hand. We kunnen voelen, maar niets zien. Het geluid wordt ons aangeboden via een klankschaal en de geur is een heerlijke essentiĆ«le olie op een watje. Zo worden onze zintuigen stuk voor stuk geprikkeld. De milt bijvoorbeeld staat louter in verbinding met de lippen. De emotie die bij de milt hoort is bezorgdheid. De longen behoren bij de reuk. En de reuk behoort bij de ziel. De longen kunnen mooie geuren, die hart en ziel weldoen, scheiden van geuren die hart en ziel verzieken. De emotie die hierbij hoort is triestheid. Het gehoor is een zintuig dat bij de nieren hoort en een innerlijk gehoor is mede afhankelijk van goed werkende en zeker niet overbelaste nieren. De emotie die erbij hoort is angst. Overbelaste nieren heeft vrijwel iedereen in deze moderne tijd. En onze beharing registreert het gehoor van onze huid. Dat klinkt misschien moeilijk, maar denk maar eens aan "mijn haren gaan ervan overeind staan" of "ik krijg er kippenvel van!" Als we iets niet willen horen, bewijst dit dat we innerlijk weten wat er aan de hand is, maar ons ertegen verzetten om de een of andere reden. Best interessant. In deze bijzondere yoga les werden onze zintuigen geprikkeld en ons lichaam van emoties gereinigd. Telkens moesten we ons een andere kleur voorstellen die ook weer gekoppeld is aan emoties zoals donkerblauw aan angst of groen aan boosheid. Prachtig toch om zo’n les mee te maken en deze eeuwenoude Chinese kennis  te delen?