donderdag 5 september 2013

Vertrekkende muchacha's


Volkomen en totaal in het nu leven wil zeggen:  leven met wat er is, wat zich nu voordoet, zonder het te veroordelen of te rechtvaardigen. Elk probleem dat je zo helder waarneemt, is opgelost.
- Krishnamurti

Al eerder heb ik hier over huispersoneel geschreven. Huispersoneel in México is namelijk een hoofdstuk apart. Ze stappen zonder bericht op, stelen, en liegen alsof het gedrukt staat. Ik hoor niets anders om me heen van vriendinnen. Een paar dagen voor onze drielandenreis, half juli, liet onze muchacha weten dat ze in september weer terug naar school gaat. Heel fijn dat ze dat vooraf doorgeeft aan mij. Paola gaat een financiële opleiding doen en dat is hartstikke goed van haar en verhoogt haar kansen op een betere toekomst. Het is alleen jammer dat ze ons gaat verlaten - ondanks haar schoonmaakdoekjes-tic. Ze kwam afgelopen januari voor ons werken.  Dat was rap besloten, want van onze eerste muchacha hadden we onverwachts afscheid moeten nemen in verband met het risico op misdaad. Catalina’s zoon had namelijk iemand neergeschoten met een pistool en zou voor vier jaar vast komen te zitten. En ze had een mogelijkheid tot afkopen van zijn celstraf… We waren heel tevreden met Catalina, maar de kans was te groot dat ze ons zou bestelen. De volgende dag maakte ik al kennis met Paola, de dochter van onze tuinman. Onze tuinman die overigens na het verzorgen van onze katten afgelopen winter zijn baan kwijt was in onze colonia. Hij is de derde in rij van het mysterie rondom de kattenoppas…. Paola had me echter gevraagd of haar moeder bij mij kon komen werken zodra zij weer naar school ging. Dat zou een geweldige oplossing zijn voor ons, ware het niet dat haar moeder op dat moment al een jaar bij onze huisbaas werkt! Dat kunnen we niet maken - maar als onze huisbaas het ermee eens is dan kan het natuurlijk wel. Paola’s moeder wilde namelijk twee dagen minder werken, wat bij onze huisbaas onmogelijk was. Meteen na onze thuiskomst belde de echtgenote van onze huisbaas mij op. Ze wilde met me praten… En waar ik al bang voor was bleek uit te komen; ze wilde praten over haar muchacha, Paola’s moeder. Geruchten gingen rond onder het personeel dat ze bij mij zou gaan starten. De vrouw van onze huisbaas was erg teleurgesteld in haar muchacha en na mijn uitleg en de belofte dat ik haar zou bellen zodra Paola’s moeder bij mij voor kennismaking op de stoep stond ging ze opgelucht weg. Maar Paola’s moeder was echter tóch een week later bij haar vertrokken. Ze had ander werk gevonden deed het verhaal. Ik vroeg Paola of haar moeder nog bij mij wilde werken, maar volgens Paola had haar moeder op dat moment nog niets besloten… Heel vreemd natuurlijk, want ze was al zonder pardon vertrokken bij onze huisbaas. Maar goed, kort daarna hoorde ik dat Paola’s zusje Karina bij mij zou komen werken.  Prima, en ze is ook daadwerkelijk begonnen. Paola heeft nog wel de laatste werkdag mijn vriezerdeur op een kier  laten staan waardoor al het vlees, brood en fruit voor de smoothies ontdooid is. Jammer!

Mijn grootste ergernis afgelopen week - wat personeel betreft - was echter: het keihard liegen van de tuinman. Ik had op een kleine stukje in de tuin graszaad en mest gestrooid, omdat de tuintafel daar op het grasveld had gestaan en door lichttekort was er een kale plek ontstaan. Ik had er vier vlaggetjes omheen gezet die ik zelf gemaakt had van aluminiumfolie. Toen ik op een ochtend mijn auto in wilde stappen zag ik dat de zware elektrische maaier van de tuinman midden op mijn gezaaide stukje stond.  Natuurlijk heb ik die machine eraf getild en ernaast gezet. Dat lijkt me een heel duidelijke boodschap voor hem. Toen ik  echter terug kwam van de stad stond de maaier wéér op het gezaaide stukje gras ! En bovendien waren de enkele, verse sprietjes die al uitgekomen waren helemaal plat. Ik stapte verbolgen op de tuinman af en wees hem op mijn vlaggetjes. Mijn vlaggetjes… die kennelijk in de maaier terecht gekomen waren, want er lagen overal snippertjes aluminiumfolie en één vlaggetjes was nog over…. En wat denk je? Tuinman David ontkende gewoon keihard dat hij daar gemaaid heeft! Ik heb hem niet veroordeeld, hij doet gelukkig ook veel goed werk zoals de metershoge bamboe bij de rivier weg kappen zodat we meer zonlicht krijgen. Het is al dagenlang verschrikkelijk veel werk, want de bamboestengels zijn heel erg dik. En omdat we meer zonlicht krijgen achter ons huis zullen de nieuwe grasmatten groener blijven. We krijgen er ook een terrasje bij van keien. Er staat al een grote trampoline en een buitenkeuken, die laatste gebruiken we alleen nooit. Dus laat ik de leugen maar voor wat het is. Uiteindelijk schiet ik er meer mee op als hij vrolijk door blijft werken in de tuin. Een paar dagen later laat ik dezelfde tuinman binnen, want hij moet op het dak van ons huis zijn. Hij is er misschien dertig minuten geweest terwijl ik achter de computer zat te werken.  Ik dacht hem een keer te horen kuchen in huis, maar dat leek me onmogelijk. Hij moest uiteraard op het dak aan het werk zijn. Als ik later de deur uit ga en tuinman David alweer vertrokken is, mis ik mijn huissleutels…. Ik heb overal gezocht en verdenk hem ervan mijn sleutels te hebben gepakt. Ik vraag het hem ook, maar hij ontkent in alle toonaarden. Ik breng de huisbaas op de hoogte van de twee voorvallen met hem en vervang dezelfde middag nog de sloten in de voordeur. Confianza is een mooi woord in het Spaans, maar het is hier helaas nauwelijks waarneembaar onder het personeel.