vrijdag 27 september 2013

Alles verloren


"We're devastated”, said a 26-year-old English professor, pausing as he piled sodden, soiled furniture and appliances outside his house. "All the time you spend working from dusk `til dawn, everything's lost."
- Jorge Luis Pacheco Meijia

Ik heb er genoeg van. Ik ben al die wateroverlast, rampzalige regenbuien en grijze luchten zat. En ik mag helemaal niet klagen hoor, denk maar aan al die gezinnen die vast zaten in Acapulco. Ook gezinnen van onze school die een lang weekend naar het strand gingen…. Na de orkaan konden ze daar geen geld meer pinnen, er was geen elektriciteit om je telefoon of PC op te laden, ze konden geen boodschappen meer doen omdat er niks meer te koop was.  Ook geen drinkwater. Ik zag foto’s van dieven die de Costco leeg stalen zonder beveiliging. Wadend door het water met een nieuwe flatscreen boven hun hoofd.  Die arme mensen daar in Acapulco konden alleen maar wachten in lange rijen. Wachten op militaire vliegtuigjes die hen kwamen halen. Net zoals de mensen in de dorpen die door een modderstroom geraakt werden. Wachten en hopen. Snelwegen waren gewoon afgebrokkeld door de vele regen. Een toegangstunnel naar de stad Acapulco was opgehoopt met modder. Bruggen zijn gewoonweg ingestort. We hebben het zelf vorig jaar gezien aan dezelfde kust. Na een regenstorm (niet eens een orkaan) lagen er bomen op de weg, zijkanten van de wegen waren weg gevaagd en gigantische waterplassen waar je doorheen moest met de auto. Er kon alleen maar heel langzaam gereden worden en vaak maar op één baan. Hier in Puebla is het nu ook slecht toeven op de weg. De gaten vallen in de weg terwijl je er naar kijkt! En geen kleine gaten, maar hele diepe holen waar het asfalt gewoon uitgeslagen is. Ze proberen het allemaal snel op te lappen met nieuw asfalt, allemaal vierkantjes, de weg is net een lappen deken. Maar als het die nacht weer gestortregend heeft zijn alle gaten er weer. En er komen er steeds meer bij. Op sommige plekken liggen diepe plassen omdat de riool niet meer werkt en dat zijn gevaarlijke plekken, want dan zie je eventuele diepe gaten niet. In huis lopen we ook tegen een beetje wateroverlast aan. We hebben drie plekken waar het lekt. ’s Nachts hoor je de druppels tikken in een emmer. Dus hebben we handdoeken neer gelegd. En over handdoeken gesproken…mijn was stapelt zich aardig op. Ik droog al mijn wasgoed buiten, maar dat gaat al twee weken niet meer. Mijn spiksplinternieuwe wasdroger doet het al zo lang ik hem heb niet. Dus af en toe hangt ons huis vol met drogend wasgoed.  Zelfs over de relingen van het trappengat. Wat een armoede… maar natuurlijk kan ik ook relativeren als ik hoor dat veel huizen in México vol gelopen zijn met modderwater. Alle meubels en apparatuur stuk en vies….  Zoals het huis van Jorge van het bovenstaande citaat. Op school hebben we blikjes tonijn, zakken zout en suiker, oplosbare koffie en flessen olijfolie ingezameld voor de getroffen gebieden niet ver van onze stad. Ook op Mark’s werk doet iedereen een donatie aan het Rode Kruis in de vorm van voedsel zoals linzen, bonen, rijst, jam en mayonaise. In de supermarkten kun je je boodschappen ook doneren. Ik hoorde dat de wegen sinds een paar dagen weer enigszins begaanbaar zijn en dat de vrachtwagens vol etenswaren vertrokken zijn naar de getroffen gebieden. Iemand wees me erop dat je op elk product dat je doneert iets met een viltstift moet schrijven, want er zijn mensen die er misbruik van maken en deze producten duur verkopen. Dat zal toch niet waar zijn? Nu maar hopen dat die ellendige regen gauw eens stopt.

Ik zag Woester, onze kater zwemmen in een zwembad. Hij haalde bijna de rand van het zwembad met z’n kop boven water en toen raakte hij koppie onder. Ik haalde hem er uit. Dat was het einde van mijn droom. We zijn toch weer gaan zoeken naar hem. Hij heeft ons huis al bijna zes weken geleden verlaten. De tuinman had hem twee weken geleden gezien in onze achtertuin. En afgelopen zondag had iemand van het hotel hem daar in de tuin zien lopen. Dit prachtige hotel is koloniaal en stamt uit de 16e eeuw, er zijn overal hoekjes en gaten om je als poes in te verbergen.  We zoeken elk weekend, roepen elke dag. En Tossie loopt dan mee. Zaterdagavond liep ik in het donker nog in de hal beneden, alle lichten waren al uit. Ik was twee kaarsjes vergeten uit te blazen. Mark had kort daarvoor weer kattenvoer buiten gezet bij de voordeur. Ik hoorde keihard geknabbel van kattenvoer en deed heel zachtjes het kleine raampje van de dikke houten voordeur open. Er zat een dier heel hard te knabbelen, ik kon in het donker niet goed zien wat. Zachtjes pakte ik er een zaklamp bij en stond klaar om te schijnen en snel te kijken wat er weg zou rennen. Het rende echter niet weg. Het was Bertje! Ons kleine buidelratje uit de patio! Hij was iets groter gegroeid en had nu een doorweekte vacht van het noodweer, zijn roze flapoortjes staken uit zijn natte vacht. Helaas was het niet Woester die ’s nachts kwam eten… Die teleurstelling hadden we laatst ook al aan de achterkant van ons huis, waar we ook een bakje met kattenvoer hadden gezet. Ik zag in de schemer beweging en stond met mijn neus tegen het raam gedrukt, omdat er binnen licht brandde. Het was een zwarte kat die alles opat. Er zijn hier in de buurt drie zwerfkatten; een zwarte, een grijs gestreepte en een lapjeskat. Het troost mij om te zien dat deze drie katten al een jaar overleven buiten. Elke dinsdagochtend zie ik de opengekrabde vuilniszakken aan de kant van de weg staan. En sinds ik een gat in de plastic bak buiten heb gesmolten (met nog smeulend hout uit de openhaard…) zie ik thuis ook de eierschalen, vleeswarenplastic en yoghurtbakjes buiten de bak liggen. Dan zou het onze Woester toch ook moeten lukken zichzelf te voeden?