donderdag 6 december 2012

Wafles


Probeer niet te oordelen over anderen omdat we ons nooit helemaal kunnen inleven in het leven van een ander.
- Maja Jeffkins

“Acht grote wafels in een zakje met een gróte strik en drie stapeltjes van zeven wafeltjes in een zakje met een kleín strikje.” Daar stond ik in de bakkerij tussen straatjongeren Hollandse stroopwafels in te pakken. Ik had een halve dag foto’s gemaakt in het opvanghuis en was tevreden met het resultaat. Ik kon dus naar het hotel gaan of Koen nog een paar uurtjes helpen om zijn bestellingen rond te krijgen. Ik koos voor het laatste. De swingende Mexicaanse muziek stond hard aan en het was ongelofelijk heet in de bakkerij.  De oven stond continu aan. Er werden stroopwafels gebakken in een wafelijzer. Volkorenbrood, gevulde speculaas, speculaasjes en rozijnenbrood werd in de oven gebakken. Het rook er verrukkelijk! Buiten de bakkerij, welke gelegen is in een klooster uit de 16e eeuw zonder stromend water, zijn de slaapkamers van de straatjongeren. De eetruimte  voor werknemers en de eetruimte voor de gaarkeuken zijn gelegen in prachtige patio’s.  Het huis lag nog geen tien meter van de beruchte markt in Tepito vandaan. Toen ik buiten foto’s wilde nemen van het pand moest er eerst een ‘bewaker’ met me mee. Ik mocht in het opvanghuis geen gezichten fotograferen ter bescherming van de mensen daar, werd mij te kennen gegeven door één van de oppassers. Maar nog geen uur later trok een meisje van zo’n 14 jaar me aan mijn arm een donker kamertje in. “Wat moet zij van me?” dacht ik. Een wat oudere jongen bleef bij de openstaande deur staan. Een seconde voelde ik me onveilig. “Willen ze mijn camera? Mijn geld?”, maar niets van dat alles. “Je mag me op de foto nemen”, zei ze. De foto is heel mooi geworden. Een jongen van zo’n dertien jaar wilde die dag mijn assistent zijn. Hij wisselde mijn lens als ik dat vroeg, deed de zonnekapjes en lensdoppen erop en borg alles steeds netjes op in mijn schoudertas. Ook hem wantrouwde ik de eerste paar minuten dat hij om me heen hing... Op de slaapzalen mocht ik niet fotograferen. Maar na een telefoontje van bakker Koen met de directeur bleek ineens dat de directeur nog foto’s nodig had van de verbeterpunten op de slaapzalen. En zo heb ik (stiekem) terwijl er een mentor met me meeliep toch foto’s van de badkamer en slaapkamers gemaakt. Na een dag tussen deze jongeren doorgebracht te hebben kan ik niet anders zeggen dat Koen een geweldig team om zich heen heeft verzameld. En dat hij de laatste vijf jaar fantastisch werk verzet heeft. Ik heb trouwens alles gedaan wat me door iedereen ontraden werd: met Koen over de markt in Tepito gelopen, met een groepje jongeren in het donker over straat gelopen door Lagunilla om vervolgens in mijn uppie in de bus te stappen! Zonder muts over mijn hoofd en zonder mijn camera onder mijn vest – mijn camera wel in een zo gewoon en onopvallend mogelijk plastic tasje… Dat wél.

“Daar, daar!”  riepen we tegen Mark in de auto, rijdend door de hoofdstad. We zagen een heus Pietje op straat. We konden het adres van het Sintfeest niet direct vinden. Maar een Hollands Pietje op straat dat kon niet gemist worden! Alles was geweldig geregeld op dit feest in de zon. (zie ons fotoalbum) Bij aankomst waren er Pieten met échte pepernoten. Stroopwafels en speculaasjes lagen bij de bar. Koen die reuzenstroopwafels bakte en Hollands brood verkocht. Er was ook live Sinterklaasmuziek met zo’n 200 gasten op picknickkleden die meezongen en natuurlijk de eregast, de Heiligman zelf! Wie wist dat Sinterklaas zoveel talen spreekt? Nederlands, Duits, Spaans en Engels? De meiden kregen échte Droste chocoladeletters, een gesprekje met de Sint onder een palmboom en later zelfs een paar kadootjes. Hun dag kon niet meer stuk! Helemaal niet toen we na het feest een bezoek brachten aan het grootste winkelcentrum van México, Santa Fe, om daar de zeer recent geopende H&M winkel - de eerste van heel Latijns-Amerika – te inspecteren! Dezelfde zaterdag werd ook de nieuwe president Peña Nieto aangesteld. Dat heeft nogal voor wat rellen in de hoofdstad gezorgd.  We zagen wel heel veel politie voor ons hotel die ochtend, maar het was verder rustig. In de middag hoorden van iemand op het Sintfeest dat het hotel waar zijn KLM-collega’s logeerden bekogeld was. Activisten van linkse groeperingen gooiden met molotovcocktails vlak bij het congres, op Paseo de la Reforma - de straat waar het Sintfeest werd gehouden en ons hotel ligt… We hebben niks gemerkt. Ook liep het uit op een confrontatie met de oproerpolitie. Tientallen mensen raakten gewond. Demonstranten droegen spandoeken met teksten als "México rouwt". Volgens de betogers verandert er niets in het beleid ten opzichte van de vorige president. Ze beschuldigen Peña Nieto ervan dat hij de verkiezingsuitslag heeft gekocht. Tijdens de beëdiging beloofde Peña Nieto echter iets te doen aan de drie grootste problemen van dit land. Hij zal het drugsgeweld stoppen en hij wil de financiële crisis bezweren. Ook belooft hij iets doen tegen de corruptie in México.…