Liefde schept een veilige ruimte om de ander heen,
waarin die ander zichzelf kan worden.
- Romano Guardini
- Romano Guardini
Nu begrijp ik de enorme snelheid waarin onze
stad is veranderd in het decor van een Kerstkaart. Kerstmis is hier eigenlijk al begonnen met de viering
ter ere van de Maagd van Guadelupe, patroonheilige van México en ook van heel Latijns-Amerika. Deze Heilige Maagd is uitgegroeid
tot een nationaal symbool en is hier ongekend populair. Op 3 december j.l. begon
de bedevaart naar haar basiliek in de hoofdstad – het grootste Maria-oord ter
wereld. Er komen jaarlijks 20 miljoen pelgrims. We hebben de pelgrims gezien op
de fiets en lopend op de snelweg en ook verschillende wandelaars in de stad. Bijgestaan door een vrachtwagentje die
helemaal versierd is met glitters en plaatjes van Maria, vaak toeterend. Wij
zagen ze op weg van Ciudad de México naar Puebla
wat natuurlijk de verkeerde kant op is! Maar de omgekeerde weg is ooit gestart
omdat het gewoonweg te druk werd bij deze kerk op 12 december, haar naamsdag.
De bedevaart kan met alle middelen van vervoer gedaan worden van vliegtuigen
tot fietsen tot wandelen. Op de nacht van 11 december als er reeds duizenden
pelgrims arriveren (velen op hun knieën), is er vuurwerk
en zijn er inheemse dansen rondom de basiliek van Guadelupe. Dit feest begint
tijdens de schemering en het duurt tot de volgende ochtend. Onze kinderen hadden
deze speciale dag vrij van school gekregen, gelukkig maar want de nacht vooraf
was het alleen maar vuurwerkknallen wat de klok sloeg! Mark’s
werk had een feest georganiseerd waar veel gezinnen op af kwamen. Een mis, een
lunch, een woordje van de directeur (Mark dus) en muziek met dansen. Deze dag
wordt al snel opgevolgd door andere vieringen. Hier zetten trouwens de meeste
mensen geen Kerstboom in huis, maar een Kerststal voor de Kerstviering. Op 24
december komt baby Jezus in de kribbe te liggen en op 5 januari komen de drie
koningen erbij. Van 16 tot en met 24 december zijn er een reeks feestjes en
processies die las posadas heten. Dit
woord betekent iets dat afstamt van herberg, dit feest gaat over het vinden van
een slaapplaats door Jozef en Maria. Een posada
vindt telkens in een ander huis plaats. Deze traditie stamt uit de tijd dat de
Spaanse evangelisten het kerstverhaal probeerden over te brengen en meteen de
rituelen van de inheemse bewoners vervingen. Het feest duurt negen dagen dat
staat voor de negen maanden zwangerschap van Maria. Een posada bestaat uit een processie waarbij een jongen en een meisje
Jozef en Maria spelen. Er loopt een stoet achter met kaarsen en lantaarns, ze
zingen liederen naar elkaar. Voor de kinderen worden en kleurige stervormige piñatas kapot geslagen. De markt, maar ook de benzinepomp, hangt er
helemaal vol mee – prachtig al die felgekleurde sterren aan het plafond! De
zeven punten van de sterpiñata betekenen de zeven zonden. Na het stuk slaan van
de piñatas is er een maaltijd die meestal bestaat uit tamales, atole, bunuelos (donuts)
en een warme drank genaamd ponche. Deze drank is gemaakt van seizoensgebonden
fruit zoals tejocote, guave, pruimen, mandarijn, sinaasappel en of pruimen,
gezoet met piloncillo, een soort van bruine suiker en kruiden met kaneel of
vanille. Voor volwassenen kan er natuurlijk rum of tequila worden toegevoegd.
Aan het eind van de posada krijgen de
gasten een kadootje. Dat bestaat meestal uit koekjes, fruit (gedroogd en vers)
en snoep. De laatste posada is
Kerstavond en daarna is de Kerstviering voor Mexicanen afgelopen. Op 25
december eten ze nog restjes van de feestmaaltijden ervoor en ze slapen uit. Ik
hoorde van Mark dat die dag weinig mensen naar hun werk komen. Zijn bedrijf
betaalt 25 december extra salaris uit om ze toch uit te dagen om te werken die
dag! Op 6 januari vieren ze dan nog Driekoningen met veel kadootjes voor de
kinderen en het typische zoete brood in de vorm van een krans. Er zit een baby
Jezus in verstopt en wie dat stukje krijgt moet op 2 februari (40 dagen na
Kerst) gastheer of -vrouw zijn en tamales serveren voor dezelfde gasten. Anthe’s
klas maakte deze week voor school piñatas voor arme
gezinnen in onze staat. Met twee klasgenoten heeft Anthe hier piñatas staan knutselen. (zie ons fotoalbum) Maren en Anthe zijn beiden uitgenodigd voor posadas van vriendinnen, maar helaas is Maren te verlegen om te
gaan… Jammer. Anthe en Inden hebben ook nog lootjes getrokken met vriendinnen.
“Miauw, miauw!” klonk het dramatisch hard achter de
keukendeur. Je voelt het als het echt
menens is en deze kreten waren écht menens. Tossie, ons katje, riep
me bij de deur, omdat haar broer in nood was. Woester, onze grote kater van
negen jaar, zat helemaal bovenop de bovenste tree van de smalle brandtrap te
wankelen! Hij was doodsbang en hij zat erg hoog. (wel zes meter?) Hij mauwde
heel hard. Mark was weer in The States. Ik moest me dus over mijn hoogtevrees heen zetten en naar boven, met een
rieten mandje aan mijn arm. Trillend
klom ik naar boven en vooral niet naar beneden kijkend. Woester gleed nog een
keer uit tijdens mijn klim naar boven. Ik kon niet terug! Eerst zat hij een
tijdje tegen mij aangeleund terwijl ik me met twee handen vast hield aan de
trap. Daarna ging hij op mijn gebogen bovenbeen zitten niet van plan zich
verder te bewegen… De volgende stap was echter poes in de mand en met één
hand naar beneden. Uit balans natuurlijk met een kater van meer dan vijf kilo
aan mijn arm. En warempel, hij klom in het mandje! (zie ons fotoalbum) . Inden, Maren en Tossie stonden
eerst op het balkon en daarna beneden in de patio angstige geluiden te maken en
ik probeerde me te concentreren op elke tree naar beneden… Toen ik zo’n twee
meter boven de grond was kon Inden de mand met poes aannemen en kon ik veilig
naar beneden. Trillend stond ik in de patio met een glans van triomf op mijn
gezicht!
Het verhaal van Guadelupe begint op een vroege
decembermorgen in 1531 toen de 57-jarige Azteekse indiaan Juan Diego (een
eenvoudige boer en wever) aangetrokken werd door een prachtige en liefdevolle stem
vanaf de Tepeyac heuvel, nabij de huidige hoofdstad Ciudad de México. Hij klom de heuvel op
en zag een jonge vrouw, niet ouder dan veertien jaar, staande op een wolk. Zij
straalde wondermooi licht uit. Het licht van haar jurk was zo fel dat de stenen
en rotsen van de heuvels schitterden als edelstenen. De verschijning vroeg Juan
naar de bisschop te gaan en hem te vragen een kapel te bouwen op de heuvel.
Juan ging, maar de bisschop geloofde hem niet. Op weg naar huis, klom Juan
opnieuw de heuvel op en zag opnieuw de verschijning. Maria vroeg hem met een
prachtige glimlach opnieuw naar de bisschop te gaan en dezelfde vraag te
stellen. De bisschop vroeg Juan om een teken te vragen. Twee dagen later ging
Juan opnieuw naar Tepeyac. Bij deze verschijning vroeg Maria aan Juan om rozen
te plukken en met deze terug te keren naar haar. Het is midden december, er
bloeien geen bloemen. Toch vindt Juan een veld vol bloeiende rozen. Hij wikkelt
de rozen in een kleed en op Maria's verzoek brengt hij deze naar de bisschop.
Op het kleed staat een jonge vrouw zonder kind, haar hoofd licht naar beneden
gekeerd. Ze staat op een halve maan. Het is het teken waar de bisschop om heeft
gevraagd. Kort daarop begint de bisschop met de bouw van een nieuwe kapel. Het
kleed, een zogenoemd tilma, heeft nog
steeds de beeltenis van de verschijning, ondanks de leeftijd van het kleed, de
ongelukjes die er mee gebeurden (zuur viel in 1791 erop, een heuse 'bomaanslag').
Na de verschijning in Guadalupe bekeerden negen miljoen indianen zich tot het
christelijk geloof binnen tien jaar. De boodschappen die Maria in Guadalupe
gaf, zijn genoteerd in de Nican Mopohua,
geschreven in de lokale Nahuatl indianentaal. De verschijning is officieel
erkend als waar. Zo'n vierentwintig pauzen hebben Onze Lieve Vrouw van
Guadalupe geëerd. Paus Johannes Paulus II heeft de bedevaartplaats inmiddels
vier maal bezocht, in 2002 voor het laatst. De feestdag van Guadalupe is op 12
december. Zij is in 1737 uitgeroepen dat patroonheilige van México, maar later in 1910 ook
van Noord- en Zuid-Amerika.
Op 31 juli 2002 is Juan Diego Cuauhtlatoatzin
heilig verklaard.