zaterdag 26 december 2015

Goddelijk

Het goddelijke is iets heel gewoons, het is goedkoper dan lucht.
- Sri Sri Ravi Shankar

De sfeer van een Hollands landgoed prachtig gelegen aan de rand van een bos. Uitzicht op een grote vijver in de tuin. Een koetshuis. Een geweldig sierlijk en statig terras aan de achterkant van het huis. Een orangerie. Gelegen aan de rand van de duinen. Ooit in 1634 gekocht door Amsterdammer Hendrik Reijnst om de stad Amsterdam te ontvluchten. Om vooral in de zomer de stank uit de grachten te ontvluchten. Het kwam lang daarna in handen van koning Willem III die het gebruikte als jachtverblijf. Na verwaarlozing en nieuwe eigenaars werd het uiteindelijk in 1885 eigendom van de familie Cremer. Jacob en Annie zijn de grondleggers van het huidige landgoed Duin en Kruidberg in Santpoort. Jacob was een handelaar in koffie en thee. Hij was eigenaar van plantages op Sumatra. Vanwege ruimtegebrek heeft de familie destijds besloten het oude huis af te breken en een geheel nieuw huis te laten bouwen. Het werd in 1909 betrokken. En daar komt voor mij de romantische sfeer van televisieserie Downton Abbey om de hoek kijken! Het fictieve statige huis van familie Grantham. Het eerste seizoen van dit Engelse kostuumdrama speelt zich af in 1912. Het jaar van het zinken van de Titanic tijdens zijn eerste reis… Twee jaar later brak de Eerste Wereldoorlog in 1914 uit. De rumoerige tijd waaraan landgoed Duin en Kruidberg óók deelnam. Wellicht daarom doen de eerste indrukken binnen in het huis van Jacob en Annie Cremer mij meteen denken aan de aristocratie van Downton Abbey. Er staat een prachtig verlichtte grote kerstboom in de hal met grote brede houten trappen. In alle stijlkamers zijn grote openhaarden en kroonluchters net als in het landgoed van lord Grantham. We zien bij wijze van spreken lijfknecht John Bates en kamenierster Anna al rondlopen door de hal. De drie altijd prachtige geklede dochters van lord Grantham zie ik in mijn gedachten de trap af komen. Achter de prachtige lounge is het kantoortje van het hoofd van de huishoudelijke dienst gelegen. Daar verbeeld ik me zonder enige moeite de onberispelijke Charles Carson bij, de butler van lord Grantham.

Ik ben niet de enige. Als ik het plafond in de grote hal bewonder begint een wildvreemde mevrouw tegen me te praten. Dat ze zich inbeeldt in landhuis Downton Abbey rond te lopen. Zelfs op straat zien we gek genoeg twee auto’s uit de jaren ’30 rond rijden. Rechtstreeks uit de televisieserie gestapt! Ik waan mezelf in de jaren van de Spaanse griep, de eerste telefoon, de krultang en de broodrooster… We wachten hier met ons gezin op de boswachter die ons mee zou nemen op een wandeling door de Kennemerduinen. De boswachter blijkt echter niet op te komen dagen. De beloofde High Tea die pas ná de wandeling geserveerd zou worden in dit huis wordt nu spontaan vooraf aangeboden. Ik vind het stiekem een beetje jammer, want die ochtend hadden we al van een zeer uitgebreid buffet ontbijt in ons hotel genoten op de Grote Markt in Haarlem. De verschillende gangen van de High Tea smaken echter uitstekend en tussendoor krijgen we te horen dat de boswachter niet goed ingelicht was en niet meer op zal komen dagen. Als vergoeding krijgen we korting op de rekening. We gaan nadien zelf nog maar een wandeling maken. Alles is ontzettend in Kerstsfeer gedoopt deze twee dagen dat we in Haarlem en Santpoort zijn. De winkels in Haarlem blijven extra lang open op zaterdagavond. Kerstmarkt op de Grote Markt. De stad ademt alleen maar Kerstmis! We gaan gezellig uit eten waar de meeste gasten net als wij mooi feestelijk gekleed zijn. Op zondagochtend gaan we zelfs nog even uitverkoop shoppen in de leukste winkelstraatjes van mijn geboortestad. Als ik heel eerlijk ben vind ik Haarlem een mooiere stad dan mijn eigen stad Breda. Het begint al met de ligging, zo vlak bij de Noord-Hollandse stranden en de prachtige villa’s van Zandvoort, Heemstede en Bloemendaal. Een genot om daar rond te rijden! In het centrum van Haarlem waan je je in een historische roman van Simone van de Vlugt. Al die smalle autovrije straatjes en knusse steegjes. Holland is zo mooi en staat zo bol van historie! Ik houd van dit kleine landje.